Sökning: "språket och matematiken"

Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade orden språket och matematiken.

  1. 16. Musikens betydelse för pedagogiskt arbete med de yngsta barnen : Förskollärares uppfattning om muski förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Edeborg; Madelene Hemmingsson; [2020]
    Nyckelord :Musik; pedagoger; småbarn och undervisning.;

    Sammanfattning : Vi kommer i denna studie beskriva och analysera hur förskollärare uppfattar musikens betydelse för pedagogiskt arbete med de yngsta barnen i förskolan i förskolan. Det är en kvalitativ, empirisk studie där nio verksamma legitimerade förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 17. Matematikundervisning med nyanlända : Framgångar och hinder i undervisningen på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marianne Bodhamre; Jessica Ström; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända; framgångar; hinder; symbolisk interaktionism; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera lärarnas beskrivningar av sitt arbete med nyanlända elever i matematik på gymnasiet för att identifiera möjligheter och hinder för lärande i matematik. Oftast är det ämnet matematik som gör att eleverna inte får en behörighet till att kunna fullfölja sin utbildning och uppnå gymnasieexamen. LÄS MER

  3. 18. Flipped classroom : En undersökning om vad eleverna tycker om olika typer av videoföreläsningar i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Daniel Zachrisson; [2020]
    Nyckelord :Flipped classroom; Motivation; Videoföreläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur olika typer av inspelade videoföreläsningar uppskattas av eleverna på gymnasiet. Vem som har gjort videon, hur är den presenterad och spelar språket någon roll är de huvudsakliga frågorna. LÄS MER

  4. 19. Matematikundervisning med nyanlända : Framgångar och hinder i undervisningen på gymnasiet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marianne Bodhamre; Jessica Ström; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända; framgångar; hinder; symbolisk interaktionism; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera lärarnas beskrivningar av sitt arbete med nyanlända elever i matematik på gymnasiet för att identifiera möjligheter och hinder för lärande i matematik. Oftast är det ämnet matematik som gör att eleverna inte får en behörighet till att kunna fullfölja sin utbildning och uppnå gymnasieexamen. LÄS MER

  5. 20. Andraspråkselever och resonemangsförmåga : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om utmaningar och anpassningar i matematikundervisningen för elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cornelia Ahlström; Moa-Hanna Andersson Björk; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; resonemangsförmåga; svenska som andraspråk; utmaningar; anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva de utmaningar som lärare upplever och anpassningar de beskriver i matematikundervisningen med fokus på resonemangs-förmåga i arbetet med elever som har svenska som andraspråk. För att få fram lärares beskrivningar av utmaningar och anpassningar i undervisningen samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER