Sökning: "språkets betydelse för inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden språkets betydelse för inlärning.

  1. 1. Flerspråkighet inom förskolan : En jämförande studie av tre förskollärares och två specialpedagogers samt en talpedagogs uppfattningar om flerspråkighet inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Nihar Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :tillgänglighet; förskolan; lek och samspel; flerspråkighet; arbetsmetoder; förskollärare; specialpedagog; talpedagog;

    Sammanfattning : Denna studies problemområde är förskolans arbete kring flerspråkiga barn. Syfte med arbetet är att synliggöra hur förskolans förskollärare, specialpedagoger samt talpedagog arbetar för att främja flerspråkigas språkutveckling inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända elever och matematik. : En studie ur fyra lärares perspektiv.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sendi Skopljak; [2018]
    Nyckelord :nyanlända; matematik; svenska som andraspråk; andraspråk; svårigheter;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet berör nyanlända elever och ämnet matematik i årskurs 4-6. Sverige är idag ett mångkulturellt land och de senaste åren har det skett en ökning av nyanlända elever. Tidigare forskning visar att nyanlända elever har lägre prestationsnivå än infödda elever och detta framkommer tydligt i ämnet matematik. LÄS MER

  4. 4. Språkets betydelse för elevers matematiska inlärning i årskurs 1. : En analys av åtta matematikläroböckers inledande kapitel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Pettersson; Kajsa Sundström; [2017]
    Nyckelord :läroboksanalys; språk; vardagsspråk; skolspråk; det matematiska språket; matematikläroböcker; årskurs 1;

    Sammanfattning : Vi har i vår examensuppsats genomfört en kvantitativ innehållsanalys av all text i matematikuppgifter i första kapitlet i åtta matematikläroböcker ämnade för årskurs 1. Syftet med studien har varit att undersöka språkets betydelse för elevers matematiska inlärning med hjälp av en lärobok, med fokus på skriftspråket. LÄS MER

  5. 5. Modersmålets vara eller inte vara i matematikundervisning : En fallstudie om lärares och elevers upplevelser av modersmålsanvändning i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tanja Hagman; [2017]
    Nyckelord :matematik; undervisning; modersmål; andraspråkselever; matematiskt språk; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Forskning har visat att andraspråkselever får problem med matematiskt språk, begrepp som används i matematiken och uppgifter som inkluderar läsning av text för att kunna lösa dessa. Forskning har också visat att andraspråkselever som använder modersmål i matematikundervisningen ofta når större framgång eftersom begrepp lärs in i en kontext och därmed effektivare än inlärning på ett nytt språk. LÄS MER