Sökning: "språkets betydelse för kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden språkets betydelse för kommunikation.

  1. 1. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER

  2. 2. "En kultur där alla känner sig hemma" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver arbetet med att främja barns sociala tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Vahide Bedirhanoglu; Eva-Lena Sarajlija Stenshaga; [2023]
    Nyckelord :Förskola; verbal kommunikation; social tillhörighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med att främja barns sociala tillhörighet genom att använda den verbala kommunikationen som redskap. Frågeställningarna som ligger till grund för undersökningen är följande: Hur tolkas barns befintliga språk och hur stöttas deras språkanvändning i samspel med andra, enligt förskollärarna? Hur beskriver förskollärarna sin förståelse av det verbala språkets betydelse för barns sociala tillhörighet? Studien baseras på en kvalitativ metod där tre samtalsintervjuer med sex förskollärare utfördes för att få svar på studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Språket i förskolan : En kvalitativ studie om högläsningens betydelse för barn språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yacoub Julia; Amanda Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskola; samtal; boksamtal; miljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien att utveckla kunskaper om högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan samt undersöka hur förskolepersonal kan arbeta med högläsning i lärandesyfte. Metoden som valts är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Hur förskolebarns anknytning påverkas av språkkunskaper : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter om anknytning till barn med ett annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Abbas Nathalie; [2023]
    Nyckelord :Attachment; the attachment theory; multilingual children; multilingualism; preschool teachers; first language.; Anknytning; anknytningsteorin; flerspråkiga barn; flerspråkighet; förskollärare; förstaspråk.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om anknytning till barn som inte kan det svenska språket och har ett annat modersmål än svenska. Ämnet valdes utifrån att det har varit väldigt aktuellt de senaste åren, och specillt i förskolans värld. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elevers språkutveckling. : En studie om lärares syn på elevers flerspråkighet och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elias Eliassi; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; language and knowledge; the importance of the Swedish language and the importance of the first language.; Flerspråkighet; språk och kunskap; svenska språkets betydelse och förstaspråkets betydelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lågstadielärares attityder till elevers flerspråkighet som en resurs i elevernas språk- och kunskapsutveckling genom att besvara frågor om hur lågstadielärare ser på svenska språkets och förstaspråkets betydelse för de flerspråkiga elevernas lärande. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språket ses som både mål och medel för lärande och där elevernas modersmål ses som resurs för tänkande och lärande. LÄS MER