Sökning: "språkets betydelse i matematik."

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden språkets betydelse i matematik..

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Språkets roll för elevers lärande av matematik : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Saglamoglu; Gabriella Jansson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; språk; flerspråkighet; modersmål; matematikinlärning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie behandlar språkets betydelse vid matematikinlärning. Studien inriktar sig på grundskolans förskoleklass samt årskurserna 1-3. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt på introduktionsprogrammet : Ämneslärarnas arbete för språkutvecklande arbetssätt i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Liselott Adelqvist; [2021]
    Nyckelord :Språkintroduktion; språkutvecklande ämnesundervisning; flerspråkighet; interaktion; cirkelmodellen;

    Sammanfattning : På introduktionsprogrammet går elever som är mellan 16-19 år gamla och som inte har bott i Sverige i mer än fyra år. Eleverna strävar efter att få betyg för åk. 9 i svenska som andraspråk, matematik och i engelska och i minst fem ämnen till. LÄS MER

  4. 4. Svårigheter med undervisning i problemlösning : En studie om svårigheter som lärare i åk 1-3 upplever i problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Touma; Sara Brimo Katto; [2021]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; svårigheter; strategier verktyg; mediering;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att studera vilka svårigheter som lärare i årskurs 1–3 upplever att de har när de undervisar i problemlösning, detta för att kunna bidra med kunskap kring lärarens arbete i problemlösning. Studien omfattar svårigheter som lärarna upplever och vilka strategier/verktyg som de tillämpar för att överkomma eventuella svårigheter. LÄS MER

  5. 5. Språk- och kunskapsutvecklande matematikundervisning : ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charline Bou Obeid; Emilia Rasmusson; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; laborativ matematik; läroboksstyrd undervisning; matematikbok; sociokulturellt perspektiv; språkfrämjande; traditionell undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är baserad på andraspråkselevers bristande måluppfyllelse i ämnet matematik. Syftet med studien var att belysa vilka hinder respektive möjligheter som laborativ och läroboksstyrd matematikundervisning ger elever med svenska som andraspråk. LÄS MER