Sökning: "språkets betydelse i matematiken"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden språkets betydelse i matematiken.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande, andraspråkselever och matematikinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Björkman; [2022]
    Nyckelord :Cooperative learning; Mathematics; Mathematic learning; Multilingual classroom; Second language learning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad kunskap i modersmålets betydelse för andraspråkselever när det gäller elevernas matematiska utveckling.    Frågan är om kooperativt lärande kan användas som metod för att stärka andraspråkselevers språkliga och matematiska utveckling i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Språk + matematik = sant? : En litteraturöversikt om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Klara Engström; Natalie Krusell; [2018]
    Nyckelord :matematik; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; interaktion; stöttning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Dagens skola blir mer och mer mångkulturell. Det ställer krav på lärare och undervisning att möta alla elevers språk- och kunskapsnivåer i alla ämnen, inklusive matematikämnet. Syftet med studien är att uppmärksamma språkets betydelse i matematikundervisningen genom att beskriva olika arbetssätt där språket främjas i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Lärare och elevers roller- En studie om språkets betydelse i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Sjögegård; Jakob Hoff; [2017]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; språkets betydelse;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur lärare arbetar med språkets betydelse för begreppsförståelse, detta utifrån arbetsområdet sannolikhet och statistik. Undersökningen innefattar även hur stor inverkan eleverna har på deras undervisning i matematiken. LÄS MER

  5. 5. Det ämnesspecifika språket i matematik : En studie om hur det matematiska språket används av lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Tapper Axelsson; Nathalie Minergård; [2017]
    Nyckelord :språkets betydelse; matematikundervisning; formellt språk; vardagligt språk; de lägre skolåldrarna;

    Sammanfattning : Det teoretiska ramverket kring denna kvalitativa studie bygger på det sociokulturella och det kognitivistiska perspektivet. En del av grunden i denna studie har varit hur lärarnas språkliga arbetssätt i matematikundervisningen sett ut i de lägre skolåldrarna och hur det matematiska språket används i matematikböckerna. LÄS MER