Sökning: "språkfärdighet svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden språkfärdighet svenska.

  1. 1. Pleasure reading for development of English as a second language : Pleasure reading at home and its effects in the English classroom. How pleasure reading in English can improve children’s comprehension of and proficiency in English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :English; Swedish; grades 4 to 6; English as a second language; language development; reading; pleasure reading; reading for language acquisition; language learning; Engelska; svenska; årskurs 4 till 6; engelska som andra språk; språkutveckling; läsning; nöjesläsning; läsning för språkinlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : This study aims to find an understanding of how pleasure reading outside of a classroom context can assist in the development of English as a second language. The study primarily seeks to examine what teachers and parents say about how the access to and active reading of English books in children’s home environment can benefit their language skills development in the classroom, and this has been done through qualitative interviews. LÄS MER

  2. 2. Grammatikens plats i ett SVA-klassrum : En kvalitativ studie om SVA-lärares åsikter och attityder till grammatikundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Sara Nasser; Maya Solanki; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SVA; andraspråksutveckling; grammatikundervisning; explicit; implicit; styrdokument; feedback; stöttning; språkfärdighet; grammatisk kompetens; kommunikativ kompetens; kursplan;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie intervjuades sju verksamma ämneslärare i svenska som andraspråk på gymnasiet, för att undersöka deras attityder till grammatik och hur de utformar grammatikundervisningen. Tidigare forskning visar att grammatikundervisningen och dess utformning variera beroende på lärarnas attityder till ämnet, vilket även stämmer överens med resultaten i vår studie. LÄS MER

  3. 3. Komplexitetsdrag i andraspråkstexter : En korpusbaserad undersökning av syntaktisk komplexitet i andraspråksinlärares skriftliga svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Johan Liljegren; [2023]
    Nyckelord :syntaktisk komplexitet; andraspråksinlärning; bedömning av språkfärdighet; inlärarkorpus; SweLL;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks syntaktiska drag som på olika sätt bidrar till komplexitet i texter skrivna av vuxna inlärare av svenska som andraspråk. Dessa drag benämns som komplexitetsdrag och inkluderar nominala bisatser, adverbiella bisatser, relativa bisatser, adjektivattribut, prepositionsattribut och infinitivattribut. LÄS MER

  4. 4. Adapting the backchanneling behaviour of a social robot to increase user engagement : A study using social robots with contingent backchanneling behaviour

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Daniel Alexander Kazzi; VIncent Winberg; [2022]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Human-robot interaction; Service robots;

    Sammanfattning : There are many aspects of human communication that affects the nature of an interaction; examples include voice intonation and facial expressions. A particular type of verbal and non-verbal cues, so called backchannels, have an underlying role in shaping conversations. LÄS MER

  5. 5. Skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. : En systematisk litteraturöversikt över orsaker, identifiering och pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kobra Eliassi; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; reading and writing difficulties; dyslexia; identification; Flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; identifiering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en översikt över forskning om skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är vilka orsaker som ligger bakom skrivsvårigheter hos flerspråkiga, hur orsakerna till skrivsvårigheter hos flerspråkiga identifieras och hur den pedagogiska praktiken kan utformas för att stötta flerspråkiga elever med skrivsvårigheter. LÄS MER