Sökning: "språkförändringar"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet språkförändringar.

  1. 1. “Zviedrija ne ēd pīrāgi”: A case study of heritage Latvian in Sweden : Heritage language exposure and language change in preadolescent heritage speakers

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Baltiska språk

    Författare :Signe Rirdance; [2023]
    Nyckelord :Language change; Latvian in Sweden; diaspora Latvian; heritage Latvian; family language policy; language maintenance; language attrition; heritage language acquisition; divergent attainment; Språkförändring; lettiska i Sverige; lettisk diaspora; lettiska arvsspråket; hemspråkspolicy; språkunderhåll; språkförlust; inlärning av arvsspråk; avvikande språkförmåga; Valodas pārmaiņas; latviešu valoda Zviedrijā; diasporas latviešu valoda; etniskā mantojuma valoda; ģimenes valodas politika; valodas uzturēšana; valodas zaudēšana; mantojuma valodas apguve; atšķirīga valodas apguve;

    Sammanfattning : Heritage languages are increasingly seen as a source of important insight in linguistics. Latvian has a long and under-researched history as a heritage language, with a heterogenous community of heritage speakers from two waves of migration in many countries including Sweden. LÄS MER

  2. 2. ”Ska man vara riktigt fyrkantigt så är vi ju i Sverige och då vill man kanske också bibehålla det svenska språket på något sätt också.” Språkval i avhandlingar vid svenska lärosäten under perioden 1990–2020

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Christina Stein; [2021]
    Nyckelord :språkpolitik; språkval; parallellspråkighet; domänförluster; avhandlingsspråk;

    Sammanfattning : Engelskan sägs i debatter om språkförändringar inte sällan inta en alltför stark ställning jämfört med svenskan. Detta gäller framför allt användningen inom domänen forskning och utbildning, vilket har lett till farhågor om att det sker så kallade domänförluster som leder till att svenskan inte längre kan brukas fullt ut som vetenskapligt språk. LÄS MER

  3. 3. Originalversion eller lättläst version i undervisningen? : – en komparativ analys av Mästerdetektiven Blomkvist och Den hemliga trädgården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Day; Angelica Östlund; [2021]
    Nyckelord :Barnboksklassiker; lättläst; didaktik; komparativ studie; Mästerdetektiven Blomkvist; Den hemliga trädgården; murbruk; språkförändringar;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar texten i oavkortade utgåvor av Mästerdetektiven Blomkvist (2003) och Den hemliga trädgården (2010) och jämföra dessa med lättlästa versioner. Syftet med analysen är undersöka skillnaderna i de olika versionerna utifrån språkförändringar, “murbruk” och ton. Uppsatsen är en komparativ litteraturstudie. LÄS MER

  4. 4. Language change and collocations : A study of collocation patterns and semantic prosody during the Covid-19 pandemic

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ozelot Oderfält; [2021]
    Nyckelord :Language change; Collocation patterns; Semantic prosody; Coronavirus; Corpus.;

    Sammanfattning : This essay is a corpus-based and quantitative study on language change that has occurred during global events, such as the Covid-19 pandemic. Global events especially affect the English language since it is a global language. LÄS MER

  5. 5. Det kooperativa lärandets betydelse för elevernas faktatextproduktion och skriftliga förmåga i årskurs 2. : En kvalitativ studie med kvantitativa inslag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Bergner; Rebecca Öthander; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; engagemang; faktatext; kommunikation; kooperativt lärande; motivation; samlärande; skrivförmåga och språkkunskap.;

    Sammanfattning : Denna studie fördjupar sig i det kooperativa lärandets grunder kopplat till elevers produktion av faktatext i årskurs 2. Under en treveckorsperiod med sex-åtta tillfällen har 43 elever inkluderats i en undervisning som genomsyrats av det kooperativa lärandet. LÄS MER