Sökning: "språkförmåga"

Visar resultat 11 - 15 av 101 uppsatser innehållade ordet språkförmåga.

  1. 11. Att sätta sig i barns skor och tänka bortom raderna : En undersökning om normbrott mot konventionaliserade uttryck, fraser och ord i gymnasieelevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Filippa Söderström; [2022]
    Nyckelord :språkförmåga; normbrott; skrivprocess; fraseologi; idiom; kollokationer; anglicismer; ordval;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att identifiera förekomsten av normbrytande användningar av idiom, kollokationer, prepositioner, anglicismer och ordval i gymnasieelevernas texter. Materialet består av 54 texter skrivna av 29 flickor och 25 pojkar med svenska som modersmål i årskurs ett och två på gymnasiet. LÄS MER

  2. 12. Muntlig språkutveckling i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Disciplinary literacy and inclusive teaching

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; metoder; muntlig språkförmåga; språkutveckling tal; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att synliggöra och skapa förståelse för vilka faktorer som finns för att stötta och främja muntlig språkutveckling i de yngre åren. Intresset för problemområdet uppstod efter att vi upplevt och uppmärksammat liknande brister på våra VFU – platser. LÄS MER

  3. 13. En utvärdering av arbetsmarknadsanställdas upplevelse av sin introduktion till en av Malmö stads förvaltningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Elin Engelhardt Önne; [2022]
    Nyckelord :Onboarding; lärande och socialisation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att utvärdera i vilken utsträckning rådande praxis för introduktionen av arbetsmarknadsanställda, på en av Malmö stads förvaltningar, har fått det önskade resultatet eller ej utifrån de arbetsmarknadsanställda upplevelse av sin introduktionsprocess. Metoden som valdes för detta arbete var en kvalitativ metod, i form av semistrukturerade intervjuer, där resultatet styrde det teoretiska ramverket. LÄS MER

  4. 14. Språkliga kompetenser i läroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karin Lindroth; [2022]
    Nyckelord :kommunikativ språkförmåga; kommunikativa kompetenser; läroboksanalys; läroboksforskning; språkläroböcker; språkinlärning; tyskundervisning;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag gjort en innehållsanalys av tre utvalda läroböckerför nybörjartyska, riktade mot årskurs 7. Syftet med studien var att undersöka omläroböckerna uppmanar eleverna att träna de förmågor och kompetenser som efterfrågasav skolans styrdokument. LÄS MER

  5. 15. ”resa både i tiden, i rymden och i hela världen” : En kvalitativ intervjustudie av fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2022]
    Nyckelord :Meningsskapande; sociala samspel; skönlitteratur; textsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen. Studiens resultat grundar sig på kvalitativa intervjuer av fyra F-3-lärare. LÄS MER