Sökning: "språkförmåga"

Visar resultat 16 - 20 av 101 uppsatser innehållade ordet språkförmåga.

  1. 16. Samtala eller bara tala? : – en analys av ett kommersiellt läromedel för engelskundervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nicklas Andersson; Gustav Gutenberg; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; kommunikativ språkförmåga; engelskundervisning; kommunikativa kompetenser; muntlig interaktion och produktion; läromedelsanalys; kursplan;

    Sammanfattning : The availability of teaching materials for grades 4–6 is today extensive and is characterized by many different actors who strive to sell their teaching materials. The current teaching materials used in different schools and in different classes affect both students' learning and the teachers' professional practice. LÄS MER

  2. 17. Grupparbete och dess förutsättningar för att stärka språkförmågan i ämnet svenska för årskurs 4–6 : Group Work and its Prerequisites for Strengthening Language Skills in the Subject Swedish for Grades 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara Andersson; Malin Wigström; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; interaktion; resurser; sammanhang; sociala färdigheter; språkförmåga; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att ta del av svensklärares reflektioner kring hur grupparbete kan användas för att stärka elevers språkutveckling, samt deras syn på vilka utmaningar det finns med att använda grupparbete som arbetsform. Utifrån detta syfte har två forskningsfrågor formulerats: hur reflekterar svensklärare i årskurs 4–6 över grupparbete som arbetsform för att stödja elevers språkutveckling? samt vilka utmaningar upplever svensklärare i årskurs 4–6 att det finns med att använda grupparbete som arbetsform? Studiens teoretiska utgångspunkter har hämtats från det sociokulturella perspektivet, relationellt perspektiv samt kooperativt och kollaborativt lärande. LÄS MER

  3. 18. La Trobe Communication Questionnaire (LCQ): En utvärdering av själv- och närståendeskattning gjord av personer med och utan förvärvad hjärnskada

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Tove Ekelund; Anna Ekholm; [2021-08-10]
    Nyckelord :samstämmighet; sammanfogad studiedesign; kognitiv-kommunikativa svårigheter; Joharis fönster; agreement; mixed method embedded design; cognitive-communicative disorders; the Johari window;

    Sammanfattning : I föreliggande studie användes La Trobe Communication Questionnaire (LCQ) med syftet att undersöka samstämmigheten mellan själv- och närståendeskattad kommunikation i en grupp med förvärvad hjärnskada, samt för att jämföra samstämmigheten med en kontrollgrupp. Upplevelser av att fylla i LCQ undersöktes genom kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 19. ”EFTER SPRÅKCAFÉ HAR JAG DEN KÄNSLAN… ATT JAG KAN PRATA.”

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Sundgren; [2021-08-04]
    Nyckelord :aktionsforskning; Sfi; kommunikativ språkundervisning; muntlig språkförmåga; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur en specifik aktion och undervisningsform, kallad Språkcafé, fungerar som en praktik för att utveckla Sfi-elevers muntliga kommunikativa språkförmåga. Aktionen Språkcafé genomförs för att skapa en arena för samtal där elever med olika förutsättningar, mål och bakgrunder möts för att diskutera olika ämnen. LÄS MER

  5. 20. Handskrift respektive digital skrift vid skrivinlärning : en studie om lärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Åsa Winsa; [2021]
    Nyckelord :ASL; handwriting; teachers approach; early writing learning; ASL; handskrift; lärares förhållningssätt; tidig skrivinlärning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod undersöka hur lärare relativt deras utbildningsbakgrund och erfarenhet av skolpraktik beskriver balansen mellan handskrift respektive datorskrift i tidig skrivundervisning, och med detta bidra till befintlig forskning inom området. Tre forskningsfrågor har formulerats och för att besvara dem har jag i datainsamlingen använt mig av semistrukturerade individuella intervjuer med utbildade yrkesverksamma lärare. LÄS MER