Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan Ett utvecklingsarbete baserat på språksamlingar utifrån videoobservation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Senka Dzihan; Hanna Svensson; [2024-02-29]
    Nyckelord :delaktighet; flerspråkighet; kommunikation; lärmiljö; språkstimulans;

    Sammanfattning : Frågeställningar som skulle besvaras var hur pedagogerna kan arbeta för att stötta verbalspråksutvecklingen i samlingen samt hur de kan arbeta för att möjliggöra att flerspråkiga barn blir mer delaktiga och inkluderade under samlingen. För att ge barnen det svenska språkstöd som de har rätt till måste man se till hur pedagogerna i förskolan arbetar och tänka utifrån detta. LÄS MER

  2. 2. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Fasth; [2023]
    Nyckelord :pedagogik; AKK; TAKK; bildstöd; förskola;

    Sammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER

  3. 3. Kodväxling i förskolan : En kvalitativ studie om fyra pedagogers förhållningssätt till kodväxling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Backe; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; kodväxling och translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om vilket förhållningssätt pedagoger i förskolan har till det språkutvecklande verktyget kodväxling. Det är en kvalitativ studie som innebär att intervjuer har genomförts med fyrapedagoger som arbetar på en mångkulturell förskola. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : En studie kring pedagogers inställning till och resonemang om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Svensson; Evelina Serholt; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; språkutveckling; digitalisering;

    Sammanfattning : Högläsning har länge haft en central del i förskolans verksamhet och är viktigt för barn och deras utveckling på flera olika sätt, bland annat deras språkutveckling. Högläsning kan användas på olika vis, exempelvis som läsvila eller som ett pedagogiskt verktyg med syfte att lära barnen något specifikt. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och arbetssätt kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Lundkvist; Heidi Ramström; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; barn; erfarenhet; flerspråkighet; förskollärare;

    Sammanfattning : Kultti (2014) beskriver att när det kommer till det flerspråkiga barnets lärande så sker mycket av den språkliga dimensionen i förskolans lärmiljö. Läroplanen för förskolan belyser en likvärdig utbildning för barnet där språket och utvecklingen hör ihop (Skolverket, 2018). LÄS MER