Sökning: "språkfrämjande aktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden språkfrämjande aktivitet.

  1. 1. Barns språkliga utveckling : En fråga om makt och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Olsson; Anna Lamberth Ånmo; [2023]
    Nyckelord :Arbetssätt; Kompetens; Pedagog; Socioekonomiskt index; Språkutveckling; Strategier.;

    Sammanfattning : Syftet för studien är att utforska och analysera vilka metoder pedagoger använder för att främja barns språkutveckling. Vi har utgått från frågeställningarna: Hur arbetar förskolor i områden med högt socioekonomiskt index för att främja barns språkutveckling i svenska så att de inte hamnar efter vid skolstart? Har personalen den kompetens som behövs för att främja barns språkutveckling? Studien kommer att utgå från en kvalitativ ansats i form av strukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Språklådorna : En språkfrämjande arbetsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Storm; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Språkfrämjande aktiviteter; språkutvecklande arbetsmaterial sociokulturellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; språklådor; stöttning;

    Sammanfattning : Människor behöver ha språk för att klara av att kommunicera med andra individer. Det är ett faktum som lyfts fram i det sociokulturella perspektivet. Språk är en viktig del för att klara skolans alla uppgifter, samtal och situationer. LÄS MER

  3. 3. På menyn : En kvalitativ observationsstudie om interaktion och lärande vid måltidssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Lindberg; Matilda Wahlström; [2019]
    Nyckelord :måltid; interaktion; observationsstudie; förskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att se om måltiden i förskolan kan ses som en språkfrämjande och pedagogisk aktivitet som leder till barns lärande. För att undersöka detta har observationer med ljudinspelning samt fältanteckningar gjorts på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Den pedagogiska måltiden : En studie om språkutveckling och språklig medvetenhet i förskolans måltidssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emmelie Möllberg; [2018]
    Nyckelord :Preschool; language; language development; meal situation; preschool teacher; Förskola; språk; språkutveckling; måltidssituation; förskollärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how preschool teachers act as well as express themselves to children during mealtime, in order to promote language development. In addition, the purpose is to discover how preschool teachers view the mealtime situation from a linguistic perspective. LÄS MER

  5. 5. Förskolans påverkan på barns språkutveckling : med fokus på högläsning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva Makridaki; Danijela Vujcic; [2018]
    Nyckelord :Förhållningsätt; Högläsning; Språkutveckling; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet bakom denna studie är att undersöka hur förskolläraren arbetar med högläsning för att främja barns språkutveckling. Högläsningen är en aktivitet som ger barn möjligheten att utveckla sina egna tankar och även ta del av andras. LÄS MER