Sökning: "språkfrämjande arbete"

Visar resultat 6 - 10 av 38 uppsatser innehållade orden språkfrämjande arbete.

  1. 6. Hur främjas barns språkutveckling i förskolan? : En intervjustudie om förskollärares arbete med barns språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Tyredal; Lisa Johansson; [2023]
    Nyckelord :preschool; the preschool curriculum; preschool teacher; communication; language; language development; förskola; förskolans läroplan; förskollärare; kommunikation; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ett antal förskollärare beskriver sitt arbete med barns språkutveckling. Det insamlade datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju legitimerade förskollärare. Utifrån en tematisk analys har sex teman framkommit, dessa utgör studiens resultat. LÄS MER

  2. 7. Att främja fonologisk medvetenhet och förmåga hos yngre barn : Uttalanden från sex förskollärare om förhållningssätt och aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karolina Jansson; Samira Karakurt; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet och förmåga; material; förskollärarnas förhållningssätt och medvetenhet; interaktion; delad uppmärksamhet stöttning; proximal utvecklingszon och artefakt;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie är baserad på fokusgruppsamtal med förskollärare från tre olika förskolor och syftar till att undersöka förskollärares erfarenheter av att arbeta didaktiskt med förskolans yngsta barn (1–3 år) och deras fonologiska medvetenhet och förmågor. I relation till aktuell forskning diskuterar studien vad förskollärares förhållningssätt kring fonologisk medvetenhet och förmågor har för betydelse för att erbjuda ett didaktiskt språkfrämjande arbete. LÄS MER

  3. 8. Barns språkutveckling i förskolan : -En kvalitativ studie om det språkutvecklande arbetet utifrån förskollärares beskrivningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Fredin; Daniella Larsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur några förskollärare beskriver sitt arbete med språkutveckling i förskolan och hur de planerar sin fysiska lärmiljö. I studien har en kvalitativ forskningsansats använts och som datainsamlingsmetod har semistrukturerade intervjuer utförts. LÄS MER

  4. 9. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; Madeleine Tell; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares språkfrämjande arbete : En kvantitativ studie om vilka språkfrämjande metoder och verktyg som används av förskollärare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Alfredsson; Emma Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Appropiering; förskollärare; mediering; proximal utvecklingszon; scaffolding; sociokulturell teori; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken omfattning språkfrämjande metoder och verktyg användes av förskollärare i förskolan för att stödja barns språkutveckling vilket undersöktes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte tillämpades en kvantitativ forskningsansats där en webbenkät riktad till förskollärare användes som metod. LÄS MER