Sökning: "språkhandlingar"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade ordet språkhandlingar.

  1. 1. När patienter behöver läsa mellan raderna – en analys av mallar för kallelser i sjukvården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elin Andersson; [2023-07-31]
    Nyckelord :hälsokommunikation; kallelsebrev; patientkommunikation; klarspråk; genreanalys; systemisk-funktionell lingvistik; multimodal analys;

    Sammanfattning : I det här specialarbetet undersöks hur de kommunikativa syftena för kallelsebrev inom specialistvården vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg realiseras textuellt, innehållsmässigt och multimodalt i kallelsebreven och dess bilagor. Syftet är att med hjälp av textanalytiska metoder synliggöra hur det som patienterna måste begripa framgår i breven, och hur enkelt det är att som patient göra rätt i den komplexa proceduren som dessa kallelsebrev initierar: att inför ett läkarbesök också boka tid för provtagning, lämna prover och – för vissa patientgrupper – förbereda sig inför provtagningen genom att fasta eller förbereda prover hemma. LÄS MER

  2. 2. Den digitala modelläsaren : En diakron modelläsaranalys av Försäkringskassans konstruerade identiteter i informationsbroschyrer från 1969-1980 och på sociala medieplattformen Instagram från 2020-talet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Anestad Nilsson; Isabelle Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Modelläsare; socialsemiotik; multimodalitet; interpersonell betydelse; Försäkringskassan; informationsbroschyrer; Instagram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa en djupare förståelse för hur olika modelläsare konstrueras i externkommunicerande texter från Försäkringskassan ur ett diakront perspektiv. Modelläsaren är en prototypisk läsare som är inbyggd i texter och besitter en viss social identitet. LÄS MER

  3. 3. Som alla andra, men annorlunda : En kritisk jämförelse av den språkliga konstruktionen av personer med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Andreas Fagerberg; [2023]
    Nyckelord :LSS; funktionsnedsättning; kritisk diskursanalys; textanalys; systemisk-funktionell grammatik; språkhandlingar; agentivitet;

    Sammanfattning : Studien är en diskursanalys med kritisk ansats som ämnar synliggöra hur samhällsgruppen personer med funktionsnedsättning konstrueras språkligt samt hur rättigheter genom lagen om stöd och service förhandlas i två texter. Genom att jämföra privata och kommunala aktörer kan språkliga skillnader mellan texter härledas till en vinstdrivande bakomliggande orsak. LÄS MER

  4. 4. Ämnesspråkens funktionella grammatik : En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Andersson; Wilma Persson; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; systemisk-funktionell grammatik; NO-läromedel; SO-läromedel; ämnesspråk; skolspråk;

    Sammanfattning : Sofia Andersson och Wilma Persson: Ämnesspråkens funktionella grammatik. En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6 (2023). Svenska, självständigt arbete i svenska, grundnivå 15 högskolepoäng, inriktning 4–6, hösttermin 2023. Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  5. 5. Elevers samtal och språkhandlingar i arbetet med bildframställning : En kvalitativ studie om elevers samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sara Hägertorp; [2023]
    Nyckelord :Bildundervisning; Bildframställning; Samtal; Språkhandling; Symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt samtal mellan elever är en möjlighet eller ett dilemma i arbetet med bildframställning. I studien används en metodkombination bestående av observation och ljudinspelning av en lektion. Resultatet visar på två huvudkategorier: skolrelaterat och icke-skolrelaterat samtal. LÄS MER