Sökning: "språkhistoriedidaktik"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet språkhistoriedidaktik.

  1. 1. Den språkhistoriska nyttan : En svenskämnesdidaktisk studie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Per Kivijärvi; [2022]
    Nyckelord :språkhistoria; svenska; svenskämnesdidaktik; språkhistoriedidaktik;

    Sammanfattning : Varför gör vi saker och ting i skolan? Vad har vi för nytta av det vi lär oss? Didaktikensgrundfrågor är: vad, hur och varför. Vilket syfte har den här lektionen? Så har vi lärt oss atttänka som lärare. LÄS MER

  2. 2. Skäl till språkhistoria En diskurs-historisk analys av legitimering och kategorisering av språkhistoria inom gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Rosenlind; [2020]
    Nyckelord :Språkhistoria; Kritisk diskursanalys; Legitimering; Språkideologi; Attityd; Läroplaner; Språkhistoriedidaktik; Svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Utifrån en kritisk diskursanalys granskas i denna studie nio styrdokument för gymnasieskolans svenskämne från åren 1933 till 2017 med syftet att synliggöra hur språkhistoria har legitimerats och kategoriserats. Inspirerad av Norman Faircloughs kritisk-realistiska tolkning av diskurs undersöks dessutom vilka språkideologiska influenser som kan ha påverkat framskrivningen av språkhistorieämnet. LÄS MER

  3. 3. Språkhistoria i gymnasieskolan : Att rekontextualisera styrdokumentens intentioner i en undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marcus Nilsson; [2017]
    Nyckelord :History of language; Swedish; subject teaching; upper secondary school; teaching.; Språkhistoria; svenska språket; språkhistoriedidaktik; gymnasieskolan; undervisning;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka hur lärare i intervjuer om språkhistoria rekontextualiserar styrdokumentens intentioner i gymnasieskolans kurs Svenska 3 i sin undervisning. Intresseområdena i lärarnas språkhistorieundervisning gäller vilket innehåll som tas upp, hur undervisningens struktureras, och vilka motiv som anges för att elever behöver kunskaper i språkhistoria. LÄS MER

  4. 4. Språkhistoria i svenskundervisningen : Intervjuer med fyra lärare inom den kommunala vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenna Larsson-Rydhammer; [2016]
    Nyckelord :Language history; Swedish; municipal adult education; Språkhistoria; svenska; ämnesdidaktik; gymnasial vuxenutbildning; kommunal vuxenutbildning; språkhistoriedidaktik;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att, genom kvalitativa intervjuer och kursplansanalyser, ta reda på hur fyra yrkesverksamma svensklärare inom den kommunala vuxenutbildningen på gymnasienivå beskriver sin undervisning i det språkhistoriska kursinnehållet för svenska 1, 2 och 3, samt hur deras beskrivningar stämmer överens med det som står i kursplanerna för svenska 1, 2 och 3. Frågeställningarna är ” Hur definierar respondenterna det språkhistoriska kursinnehållet och beskriver sina undervisningsmetoder i språkhistoria inom svenskämnet på gymnasienivå?” och ” Hur är respondenternas tolkningar av det språkhistoriska kursinnehållet samt deras undervisningsmetoder i praktiken förankrade i kursplanerna för Svenska 1, 2 och 3?” Resultatet visar en diskrepans i tolkningarna beträffande i vilken kurs den språkhistoriska tyngdpunkten ligger. LÄS MER

  5. 5. "Om hundra år är det din svenska som är gammaldags". En läromedelsstudie om hur svenskläroböcker 1966–2014 skriver om språkhistoria, läroböckers språkhistoriska kanon samt hur man kan identifiera språkhistoriemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Gagnesjö; [2015]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiemedvetande; Läroböcker; Läromedelsanalys; Läromedelsstudie; Språkhistoria; Språkhistoria i läroböcker; Språkhistoriedidaktik; Språkhistoriemedvetande; Språkhistorieundervisning; Svenskläroböcker; Svenskundervisning; Svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna tvådelade, produktinriktade läromedelsstudie utforskas språkhistoriens plats och utformning i svenskläroböcker. I en första, kvantitativt inriktad, diakron undersökning, kartläggs och analyseras läroböckers språkhistoriska innehåll under de senaste fem decennierna. LÄS MER