Sökning: "språkhistorieundervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet språkhistorieundervisning.

  1. 1. Svensk språkhistoria i Finland : Fyra intervjuer med finlandssvenska gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emil Sjöstedt; [2020]
    Nyckelord :Finland-Swedish; Finland; finsk; finlandssvensk; modersmål; svenska; språkhistoria; språkhistorieundervisning; språk; historiemedvetande; didaktik;

    Sammanfattning : I den här studien intervjuades fyra finlandssvenska lärare om sin undervisning i språkhistoria. Intervjuerna analyserades genom interpretativ fenomenologisk analys (IPA) och resultatet kategoriserades utifrån de didaktiska frågorna vad?, hur? och varför?. LÄS MER

  2. 2. Språkhistoria i gymnasieskolan : Att rekontextualisera styrdokumentens intentioner i en undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marcus Nilsson; [2017]
    Nyckelord :History of language; Swedish; subject teaching; upper secondary school; teaching.; Språkhistoria; svenska språket; språkhistoriedidaktik; gymnasieskolan; undervisning;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka hur lärare i intervjuer om språkhistoria rekontextualiserar styrdokumentens intentioner i gymnasieskolans kurs Svenska 3 i sin undervisning. Intresseområdena i lärarnas språkhistorieundervisning gäller vilket innehåll som tas upp, hur undervisningens struktureras, och vilka motiv som anges för att elever behöver kunskaper i språkhistoria. LÄS MER

  3. 3. "Om hundra år är det din svenska som är gammaldags". En läromedelsstudie om hur svenskläroböcker 1966–2014 skriver om språkhistoria, läroböckers språkhistoriska kanon samt hur man kan identifiera språkhistoriemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Gagnesjö; [2015]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiemedvetande; Läroböcker; Läromedelsanalys; Läromedelsstudie; Språkhistoria; Språkhistoria i läroböcker; Språkhistoriedidaktik; Språkhistoriemedvetande; Språkhistorieundervisning; Svenskläroböcker; Svenskundervisning; Svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna tvådelade, produktinriktade läromedelsstudie utforskas språkhistoriens plats och utformning i svenskläroböcker. I en första, kvantitativt inriktad, diakron undersökning, kartläggs och analyseras läroböckers språkhistoriska innehåll under de senaste fem decennierna. LÄS MER