Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Äldre kvinnors upplevelse av sfi studieväg 2 med fokus på ålder, andraspråksinlärning, motivation och integration

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Torbjörn Hallgren; [2021-09-29]
    Nyckelord :sfi; svenska; andraspråksinlärning; ålder; motivation; integration; instrumentell motivation; kvinnor; äldre kvinnor; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien tittar på hur fem arabisktalande äldre kvinnliga elever inom sfi säger att de uppfattar den utbildning de går i, med fokus på att deras progression har stått stilla eller gått mycket långsamt framåt. Studien försöker förstå varför, och tittar på detta utifrån dessa frågor: Vad är dessa kvinnors erfarenhet av att vara elever på sfi inom spår 2? Hur säger sig denna grupp av kvinnor uppleva situationen de befinner sig i, som språkinlärare i ett nytt land och hur motiverade säger sig denna grupp av kvinnor vara när det kommer till att lära sig svenska, samt inom vilka sociala områden vill de kunna tala svenska? Resultatet visar att kvinnorna gillar sfi och de saknar inte motivation, de saknar inte vilja till integration och de har flera sociala områden de vill investera i för att kommunicera på svenska. LÄS MER

  2. 2. En studie av användandet av film och annat audiovisuellt material i undervisningen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karin Banstorp; [2021]
    Nyckelord :audiovisuellt material; film; meningserbjudande; moderna språk; possible selves; språkundervisning;

    Sammanfattning : Följande studie har haft som syfte att undersöka och analysera vilket audiovisuellt material lärare i moderna språk använder i sin undervisning och i vilken utsträckning de tar till varaden variationsrika mängd material som finns tillänglig idag via det digitaliserade klassrummet. Forskningsfrågorna var: Vilka typer av audiovisuellt material erbjuds elever som läser spanska och tyska som moderna språk på högstadiet? och Vilka meningserbjudanden innehåller det audiovisuella materialet som lärarna använder? Materialet för undersökningen har samlats in med hjälp av ett frågeformulär, där lärare i spanska och tyska på en specifik högstadieskola i Skåne har lämnat uppgifter om allt audiovisuellt material som de visar i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Röster i skolan om avhopp från moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Bäcklund; [2020]
    Nyckelord :motivation; moderna språk; avhopp; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att förstå och diskutera elevers avhopp från moderna språk. Vilka anledningar uppger eleverna till att de hoppat av? Hur såg eleverna sig själva som språkinlärare inför språkvalet och hur förändrades den bilden? Hur ser lärare och specialpedagog på avhoppen?Genom intervjuer med elever och lärare på en skola har jag velat belysa vad som föregår elevers beslut att hoppa av undervisningen i moderna språk och förstå de bakomliggande orsakerna till det. LÄS MER

  4. 4. "Många synder på nacken" : Elevers bruk av kollokationer och idiom i nationella provets skriftliga del i svenska och svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ida Johagen; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kollokation; idiom; konstruktion; nationella prov;

    Sammanfattning : Kollokationer och idiom är konventionaliserade fraser som andraspråkstalare har större svårighet att förstå och producera än förstaspråkstalare. Studien undersöker bruket av kollokationer och idiom i skriftlig produktion hos elever som läser svenska som andraspråk och elever som läser svenska. LÄS MER

  5. 5. Varför talar inte praktikanten? En fallstudie om en SFI-studerandes interaktion på en praktikplats på landsbygden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Michiyo Miyamoto; [2018-02-08]
    Nyckelord :SFI; etablering; praktik; andraspråksinlärare; målspråkstalare; interaktion; språkideologi; identitet; investering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att redogöra för en fallstudie om hur en SFI-studerandes identiteter, den sociala kontexten av dennes liv samt den sociala och ideologiska kontexten av såväl kommunens arbetsmarknad som dennes praktikplats på landsbygden formar SFI-studerandens investering i att tala. Studien handlar om en SFIstuderande som började sin praktik på en förskola i en landsbygdskommun. LÄS MER