Sökning: "språkinlärning lingvistik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden språkinlärning lingvistik.

  1. 1. Word-form recognition in 6-month-olds? Using event-related potentials to study the influence of infant-directed speech

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Bente Sand Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Word-form recognition; event-related potentials; infant-directed speech; language acquisition; Igenkänning av ordformer; event-relaterade potentialer; barnriktat tal; språkinlärning;

    Sammanfattning : By 4.5 months infants listen longer to their names compared to matched foils, which is the earliest empirically demonstrated sign of word-form recognition. This ability develops gradually in the first year of life and becomes increasingly advanced. LÄS MER

  2. 2. Vilka språkliga svårigheter förekommer hos svenskaandraspråksinlärare med bosniska som modersmål?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Mirela Biberć; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna kontrastiva studie undersöks språkliga svårigheter som förekommer hos svenska andraspråksinlärare som har bosniska som modersmål. Syftet med denna studie är att få en tydlig inblick i vilka moment som bosniska modersmålstalare upplever som svåra i svenskan och vad den underliggande orsaken till detta är. LÄS MER

  3. 3. Relation between vowel hypo-/hyperarticulation and vocal affect in Swedish infant directed speech

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Bente Sand Aronsson; [2022]
    Nyckelord :Infant-directed speech; vocal affect; vowel hypo- hyperarticulation; language acquisition; Barnriktat tal; röstkänsla; vokalhypo- hyperartikulation; språkinlärning;

    Sammanfattning : Vowel hyperarticulation and hyper affect are two characteristics of infant-directed speech (IDS), reported in several studies. Vowel hyperarticulation has been suggested to be a way in which adults subconsciously facilitate infants’ language acquisition, but it has also been argued to be the acoustic by-product of an affective speaking style. LÄS MER

  4. 4. Vilka språkliga svårigheter förekommer hos svenska andraspråksinlärare med bosniska som modersmål?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Mirela Biberić; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  denna kontrastiva studie undersöks språkliga svårigheter som förekommer hos svenska andraspråksinlärare som har bosniska som modersmål. Syftet med denna studie är att få en tydlig inblick i vilka moment som bosniska modersmålstalare upplever som svåra i svenskan och vad den underliggande orsaken till detta är. LÄS MER

  5. 5. Sound symbolism in Swedish child-directed speech : A longitudinal study of lexical iconicity

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Johanna Schelhaas; [2018]
    Nyckelord :Sound symbolism; iconicity; child-directed speech; productive vocabulary; Ljudsymbolik; ikonicitet; barnriktat tal; produktivt ordförråd;

    Sammanfattning : In this thesis, the usage of iconic expressions, or sound symbolic expressions, is investigated in Swedish child-directed speech during the first two years of life. Furthermore, it is explored whether there is an effect of the usage of sound symbolism on productive vocabulary at 2;0 years. LÄS MER