Sökning: "språkinlärning strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden språkinlärning strategier.

  1. 1. Språkinlärning i relation till fysisk lärmiljö : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Vallius; Selma Skog; [2024]
    Nyckelord :Visuella stimuli; fysiska lärmiljöer; språkinlärning; klassrum och grundskola;

    Sammanfattning : I tidigare forskning framgår det att den fysiska lärmiljön är avgörande för att bedriva en kvalitativ undervisning. En utmaning kan vara att hitta de optimala förutsättningarna för ett stimulerande klassrum som gynnar språkinlärningen. Språkinlärning ligger till grund för all kommande utbildning vilket gör ämnet högst relevant. LÄS MER

  2. 2. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Carlander; [2023]
    Nyckelord :analfabeter; lättläst; svenska som andraspråk; trygg; undervisning;

    Sammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Att stötta och bedöma elever med talängslan : Lärares, speciallärares och specialpedagogers perspektiv och metodik kring bedömning av elever med talängslan i engelska på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; glossofobi; muntlig redovisning; bedömning; muntlig produktion; språkinlärning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, med utgång i lärarkognition, undersöka hur lärare och specialpedagoger ser på fenomenet talängslan vad det berör engelska på högstadiet. Forskare ser att talängslan stör andraspråksinlärning och elevers prestation. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barn i förskolan och förskollärares förhållningssätt : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Berfin Batak; Amina Salihovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; modersmål; sociokulturell; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är få en ökad förståelse kring vilka verktyg och strategier pedagoger arbetar med i förskoleverksamhet gällande flerspråkiga barns språkutveckling. Studien baseras på sex olika kvalitativa intervjuer med enskilda pedagoger på fyra olika förskoleverksamheter i två olika kommuner. LÄS MER