Sökning: "språkinlärning"

Visar resultat 16 - 20 av 543 uppsatser innehållade ordet språkinlärning.

  1. 16. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Carlander; [2023]
    Nyckelord :analfabeter; lättläst; svenska som andraspråk; trygg; undervisning;

    Sammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER

  2. 17. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : Digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6 -9. En enkätstudie inom språkundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yanal Putch; [2023]
    Nyckelord :Teaching; language teachers; digital tools; and motivation.; Undervisningen; språklärare; de digitala verktygen; och motivationen.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens undervisning använder språkläraren digitala verktyg för att stödja elevernas lärande och motivera dem. Enligt de svenska styrdokumenten ska skolans mål vara att ansvara för att varje elev ska kunna använda de digitala verktygen, och lärare ska utveckla sina digitala kompetenser för att kunna använda dem på ett genomtänkt sätt. LÄS MER

  3. 18. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : En enkät om digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Taghrid Al Kour; [2023]
    Nyckelord :språkundervisningen; digitala verktygen; extra anpassningar och motivationen.;

    Sammanfattning : I styrdokumentet står det vikten av att eleverna behärskar användningen av digitala verktyg för att underlätta deras lärande och behovet av att återuppliva önskan om livslångt lärande bland elever. I tidigare forskning har visat att användningen av digitala verktyg stöder elevernas lärande och motivations metoder ökar elevernas lust att lära sig. LÄS MER

  4. 19. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  5. 20. Elever om moderna språk : Några elevers erfarenheter om hur man bäst lär sig tyska, franska, spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Birgitta Ziemann; [2023]
    Nyckelord :Modern foreign languages; motivation; language learning; lower secondary school; Moderna språk; motivation; språkinlärning; språkdidaktik; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra elevers erfarenheter om vad som gör ämnet moderna språk i år 8 och 9 intressant, genom att ta reda på hur eleverna upplever sina språkstudier och studera vilka faktorer som styr deras motivation. Jag har genomfört två intervjuer med sammanlagt åtta elever i åk 8 och 9 på högstadiet. LÄS MER