Sökning: "språkinlärningsmöjligheter"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet språkinlärningsmöjligheter.

  1. 1. Anpassningar i den ordinarie undervisningen för elever med språkstörning i gymnasieskolan : En kvantitativ studie om anpassningar för elever med språkstörning samt om relationen mellan lärares utbildning och erfarenhet inom området och olika anpassningar och stöd i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Törn; Angelica Högberg; [2022]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; Upper Secondary School; Adjustments; Language Learning Environment; Language Learning Opportunities; Language Learning Interactions; språkstörning; gymnasieskola; anpassningar; språkinlärningsmiljö; språkinlärningsmöjligheter; språkinlärningsinteraktioner;

    Sammanfattning : Majoriteten av alla gymnasieelever med språkstörning går i ordinarie verksamheter i gymnasieskolan. Trots det beskrivs ofta språkstörning som en relativt okänd funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Fysisk kommunikationsstödjande inlärningsmiljö för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Sander; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; språklig sårbarhet; språkliga svårigheter; klassrumsmiljö; kommunikationsstödjande inlärningsmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sander, Emelie (2018). Kommunikationsstödjande inlärningsmiljö för elever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Byggstenar för en språkutvecklande undervisning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Ekman; David Nyquist; [2016]
    Nyckelord :Språkstörning; Språkutvecklande undervisning; Tillgänglig lärmiljö; Kommunikation; Delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Problemområde Elever med språkstörning har samma rätt som andra elever att få undervisning som är så pass tillgänglig att de når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Denna skrivelse i skollagen (Svensk författningssamling, 2010:800) kräver att personal i skolan uppmärksammar enskilda elevers förutsättningar och skapar en anpassad lärmiljö. LÄS MER

  4. 4. The language stimulating classroom. An ethnographic study focusing on the environment, opportunities and interaction

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Kristensen; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Det språkstimulerande klassrummet. En etnografisk studie med fokus på miljö, möjligheter och interaktion. LÄS MER

  5. 5. En skola med språket i centrum - En fallstudie kring språkutvecklande arbete på en specialskola - A Language Focused School - A Case Study on Language Development at a Special School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Hallgren; Elisabeth Heringhaus; [2016]
    Nyckelord :språkinlärningsinteraktion; språkinlärningsmiljö; språkinlärningsmöjligheter; språkstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningLena Hallgren och Elisabeth Heringhaus (2016), En skola med språket i centrum, En fallstudie kring språkutvecklande arbete på en specialskola, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragFör elever med språkstörning riskerar situationer där språkliga förmågor är i fokus, att bli ett hinder när det gäller att nå kunskapskraven i de olika ämnena. LÄS MER