Sökning: "språkintroduktion segregation"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden språkintroduktion segregation.

  1. 1. ”Det krävs en speciell kunskap” : Att undervisa nyanlända gymnasieungdomar med kort eller ingen tidigare skolbakgrund

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristin Häggkvist; [2023]
    Nyckelord :Språkintroduktion; elever med kort eller ingen tidigare skolbakgrund; re-produktion av underklass;

    Sammanfattning : During the two academic years 2014 and 2015 a great number of newly arrived pupils entered Swedish schools as a result of fleeing war and conflict in different parts of east Africa and the Middle East. Many of these pupils had no former or an interrupted schooling at the time of their arrival in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Från Afghanistan till Sverige : En tillbakablick på afghanska ensamkommande flickors förväntan över karriärvägar samt mötet med studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gunilla Holmström; Maria Larsson; [2021]
    Nyckelord :Afghanistan; unaccompanied girls; language introduction; study and career guidance; Afghanistan; ensamkommande flickor; språkintroduktion; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : I gränslandet mellan barn- och vuxenliv ställs ungdomar inför många utmaningar. Under denna komplexa period finns bland annat en förväntan, att denne på ett vuxet och moget sätt, ska hantera och ta beslut om framtida utbildning och karriär. Samtidigt som det sker ett sökande efter identitet och tillhörighet. LÄS MER

  3. 3. "Vem tar hand om barnen i ditt hemland?" : - Hur normer och värderingar framställs och förmedlas på språkintroduktion för nyanlända elever

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Gradin; Nora Emanuelsson; [2019]
    Nyckelord :Immigrant students; values; norms; introduction programs; teaching; study material; Nyanlända elever; värderingar; normer; undervisning; språkintroduktion; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att nå kunskap om hur normer och värderingar framställs och förmedlas i undervisning av nyanlända elever. Den tidigare forskningen i ämnet har ökat de senaste åren och koncentreras framförallt till en segregationsproblematik. LÄS MER