Sökning: "språklekar förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden språklekar förskola.

  1. 1. Högläsning och språkutveckling : En studie om högläsning på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carola Dahlgren; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; Barnlitteratur; Förskola; Boksamtal; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva hur förskollärare arbetar med högläsning i barngrupper avseende språkutveckling. Detta för att ta reda på hur förskollärarna kopplar högläsningen och boksamtalet till arbetet med barns språkutveckling. Detta är en kvalitativ intervjustudie om fyra förskollärares perspektiv angående detta. LÄS MER

  2. 2. Stöd till förskolebarn med kognitiva/intellektuella svårigheter. : Förskollärares erfarenheter av tidigt stöd till barn som är sena i sin kognitiva/intellektuella utveckling - Intervjuer utifrån vinjetter.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Öman Gräll; Åsa Olofsson; [2017]
    Nyckelord :Förskolebarn; kognitiva intellektuella svårigheter; stöd och tidiga insatser.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidiga insatser i förskolan är betydelsefullt för det enskilda barnets utveckling och lärande. Detta gäller särskilt om ett barn tenderar att få svårigheter i sin utveckling. LÄS MER

  3. 3. Reggio Emilia och språk : Hur pedagoger stimulerar barns intresse för skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fredholm; Anna Ganelius; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; skriftspråk; förskola; variationsteorin;

    Sammanfattning : InledningBarns intresse för språk och skriftspråk i förskolan är anledningen till vårt intresse för denna studie. Att få ökad kunskap om hur pedagoger som arbetar inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi tar tillvara barns naturliga nyfikenhet för bokstäver. LÄS MER

  4. 4. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna-Stina Ohlsson; Katarina Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  5. 5. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Åsberg; Anna-Stina Ohlsson; [2014]
    Nyckelord :phonological awareness; fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER