Sökning: "språklekar"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade ordet språklekar.

  1. 16. Reggio Emilia och språk : Hur pedagoger stimulerar barns intresse för skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fredholm; Anna Ganelius; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; skriftspråk; förskola; variationsteorin;

    Sammanfattning : InledningBarns intresse för språk och skriftspråk i förskolan är anledningen till vårt intresse för denna studie. Att få ökad kunskap om hur pedagoger som arbetar inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi tar tillvara barns naturliga nyfikenhet för bokstäver. LÄS MER

  2. 17. Läs- och skrivsvårigheter i skolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Frida Nordgren; Hanna Palm; [2014]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; Dyslexi; Hjälpmedel; Språklekar; Individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om läs- och skrivsvårigheter och dyslexi i grundskolan och hur man som lärare upptäcker och arbetar med de elever som har svårigheter, vilket också har varit vårt syfte genom arbetets gång. Det finns ett intresse för dessa elever med läs- och skrivsvårigheter eftersom det för dem innebär en stor problematik att dagligen handskas med detta – både i vardagliga situationer och i skolan. LÄS MER

  3. 18. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna-Stina Ohlsson; Katarina Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  4. 19. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Åsberg; Anna-Stina Ohlsson; [2014]
    Nyckelord :phonological awareness; fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  5. 20. Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Streiffert; Louise Martinsson; Julia Lindgren; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; specialpedagogik; förskola; försk;

    Sammanfattning : SyfteVår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling iförskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodosebarn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin språkutveckling?  Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk?MetodStudien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger,förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit. LÄS MER