Sökning: "språklekar"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade ordet språklekar.

  1. 21. Ett sätt att organisera arbetet så att elever med lässvårigheter ska utveckla både läsflyt och läsförståelse : En fallstudie från grundskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Faller; [2014]
    Nyckelord :Fallstudie; Speciallärare; Läsflyt; Läsförståelse;

    Sammanfattning : En analys som gjorts av svenska forskare visar att elevers läsförståelse och läshastighet visar en neråtgående trend sedan början av 1990-talet (Westlund, 2009). Studier visar dessutom att många speciallärare är osäkra hur de ska undervisa i läsförståelsestrategier (Klinger et al., 2010). LÄS MER

  2. 22. Bornholmsmodellen – Ett sätt att utveckla barns språkliga medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Wahlborg; Sandra Hjelmqvist; [2013]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; lärande; språklekar;

    Sammanfattning : Den här undersökningen, har studerat vilken forskning som ligger bakom Bornholmsmodellen och hur den kan omsättas från teori till praktik. Uppsatsens frågeställning är:•Hur arbetar man med Bornholmsmodellen i tre förskoleklasser? Undersökningen utgår från tidigare forskning om fonologisk medvetenhet eftersom det är den som Bornholmsmodellen har till syfte att utveckla genom att öka barns förståelse för språkets formsida och på så vis till stor del förebygga läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 23. Det korta tåget : en studie om språklig medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Matilda Graae-Nielsen; Emelie Erlandsson; [2012]
    Nyckelord :Fonem; Fonologisk medvetenhet; Förskoleklass; Språklekar; Språklig kartläggning; Språklig medvetenhet; Språksvårigheter;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete diskuterar språklig medvetenhet i förskoleklass. Syftet med examensarbetet är att skapa en fördjupad kunskap om och förståelse för språklig medvetenhet. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers tankar kring språkarbete i förskolan : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Therese Gustavsson; [2012]
    Nyckelord :Språkstimulering; Språkutvekling; Språklekar; Språklig miljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. När det är rast så leker vi igen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Thufvesson; Izabella Kolodziej; [2012]
    Nyckelord :Förskoleklass; lek; lärande; mattelekar; språklekar;

    Sammanfattning : AbstractTitel: När det är rast så leker vi igen!Författare: Anna Thufvesson och Izabella KolodziejDetta examensarbete handlar om hur lek och lärande gestaltas i en förskoleklass i en mindre kommun i Skåne. Barngruppen består av tjugoen barn. Klassen har två lärare. LÄS MER