Sökning: "språklig ängslan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden språklig ängslan.

  1. 1. Elevers ängslan inför att kommunicera på målspråket i engelskundervisningen : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Antonsson Tove; Emma Jarl; Fogelström Veronica; [2022]
    Nyckelord :Foreign Language Anxiety FLA ; Foreign Language Classroom Anxiety FLCA ; English as a Foreign Language EFL ; Language acquisition; Young Language Learners YLL ; Foreign Language Anxiety FLA ; Foreign Language Classroom Anxiety FLCA ; English as a Foreign Language EFL ; Språkinlärning; Young Language Learners YLL .;

    Sammanfattning : The Swedish curriculum is and has been evolving for as long as it has existed. Since 1994 the communicative proficiency has been one of the most central aspects of the English subject in Swedish elementary school. LÄS MER

  2. 2. Engelsk konversation i klassrumsmiljö : hinder och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Selfors; Linda Pettersson; [2021]
    Nyckelord :målspråk; engelska; kodväxling;

    Sammanfattning : Den muntliga aspekten inom ämnet engelska har under lång tid diskuterats och granskats, i många fall framkommer att det bland annat är lärarens skicklighet och trygghet som påverkar elevers lärande. Lärarens aktiva deltagande och engagemang visar sig också ha stor betydelse. LÄS MER

  3. 3. Tysta elever inom engelskundervisning : Lärares syn på språklig ängslan hos elever i grundskolans tidiga år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ann-Sofie Upphagen; [2018]
    Nyckelord :Language anxiety; språklig ängslan; F-3; EFL; språkinlärning; lärarens roll; klassrumsklimat; WTC; Language anxiety; språklig ängslan; F-3; EFL; språkinlärning; lärarens roll; klassrumsklimat; WTC;

    Sammanfattning : Språkinlärning är inte alltid problemfri för elever. Ett problem som kan uppstå är språklig ängslan som gör att språkinlärning förknippas med negativa känslor. Språklig ängslan kan påverka elever långt fram i livet och även påverka andra områden om de inte uppmärksammas i tid. LÄS MER

  4. 4. Material som stimulerar elevers andraspråksinlärning : En enkät- och intervjustudie om lärares materialval i engelska och lågstadieelevers åsikter om det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jill Wattin; [2018]
    Nyckelord :Undervisningsmaterial; andraspråksinlärning; motivation; elevengagemang; engelska för yngre elever; F-3;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks vilka material lärare i F-3 använder för att stimulera elevers andraspråksinlärning och hur det stämmer överens med vad elever tycker är roligast att arbeta med. Undersökningen genomfördes med metodtriangulering genom en enkätundersökning med 81 elever och en intervjuundersökning med fem lärare. LÄS MER

  5. 5. Talängslan i främmande språk : En litteraturstudie som undersöker elevers oro över att tala engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Miranda Oskarsson; Ida Bergström; [2015]
    Nyckelord :Engelska; tal; språklig ängslan; grundskolans tidigare år; klassrumsmiljö; främmandespråksundervisning;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska elever lära sig att kommunicera på engelska och utveckla tillit till sin språkliga förmåga. För att som lärare kunna stötta eleverna i detta måste man veta vad som kan hindra denna utveckling. LÄS MER