Sökning: "språklig attityd"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden språklig attityd.
11. »Purism» eller ”språkrensning”? En kritisk attitydanalys av två artiklar om ett och samma fenomen i olika upplagor av Nordisk familjebok kring sekelskiftet 1900.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att i två artiklar från två olika upplagor av ett och samma uppslagsverk, vars uppgift är att objektivt framställa sin tids samlade vetande, undersöka underliggande attityder till språklig purism och främmande språkgods. En fråga som besvaras är om man kan se ett samband mellan de eventuella attityder som röjs och den språkvetenskapliga skola som var dominerande vid tiden för artiklarnas tillkomst. LÄS MER
12. LÄSA - en viktig del av livet eller ett nödvändigt ont? : En studie om inställningen till läsning och högläsning hos grupper med olika språklig och kulturell bakgrund
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka attityder till läsning och högläsning hos personer med olika språklig och kulturell bakgrund. Anledningen till ämnesvalet är den sjunkande läsförståelseförmågan hos barn och ungdomar i Sverige idag. LÄS MER
13. ”Hen”delserik påverkan : Påverkanskraft på deltagare, språklig kvalité och attityd till författaren
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Hen beskrivs som ett könsneutralt pronomen som används när könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras samt där människan inte vill kategoriseras i grupperna “man” eller “kvinna”. Syftet med studien är att undersöka vilken inverkan det könsneutrala pronomenet hen har på människor. LÄS MER
14. Talängslan i främmande språk : En litteraturstudie som undersöker elevers oro över att tala engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Enligt läroplanen ska elever lära sig att kommunicera på engelska och utveckla tillit till sin språkliga förmåga. För att som lärare kunna stötta eleverna i detta måste man veta vad som kan hindra denna utveckling. LÄS MER
15. Den meningsfulla bilderboken : En studie om förskollärares syn på bilderbokens betydelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare tänker kring och arbetar med bilderböcker i barngruppen i den dagliga verksamheten. Studien undersöker förskollärares attityd till lässtunden och bilderbokens vidare användningsområden. LÄS MER