Sökning: "språklig förebild"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden språklig förebild.

  1. 1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laura Tejos; Miriam Segerberg; Vanessa Bursjöö; [2024-02-26]
    Nyckelord :språklig förebild; förskola; förskollärare; uppfattningar; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares utformning av språkundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Gabriella Gustafsson; Michaela Klein; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; didaktik; språkmiljö; delaktighet; inflytande; språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sex förskollärare beskriver sin utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är följande: Vad kännetecknar språkundervisning i förskolan enligt förskollärarna? Vilka språkdidaktiska val beskriver förskollärarna? Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer som genomförts med sex förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Suha Zeidan; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling i förskolan; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur ett antal förskollärare använder sig av språkutvecklande arbetssätt i undervisningen samt vilka utmaningar de upplever att de konfronteras med i samband med detta arbete. Undersökningen grundar sig på empiriskt material som samlades in med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Högläsningens förtjänster och dess utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johanna Lindgren; Linda Billstrand; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; läsande förebilder;

    Sammanfattning : Att lyssna till en berättelse är en språklig aktivitet som barn ofta möter tidigt i livet. Även om högläsning som begrepp inte nämns i styrdokument eller kursplaner i svenska för årskurs 1–3, framgår vikten av att möta berättelser tydligt i det centrala innehållets delområden “läsa och skriva” och ”tala, lyssna och samtala”. LÄS MER

  5. 5. Förskollärare som språkliga förebilder för barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivna erfarenheter av språkstimulerande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Saga Friberg; [2023]
    Nyckelord :Levda erfarenheter; språklig förebild; språkstimulerande arbetssätt; språkstimulering; språkutveckling;

    Sammanfattning : I en granskning av förskolors kvalitet och måluppfyllelse från år 2018 lyfter Skolinspektionen skillnader i det språkliga arbetet och att arbetet fungerar bättre i de förskolor där arbetssätten för ändamålet är väl etablerade hos personalen. Utifrån en fenomenologisk ansats undersöks tre yrkesverksamma förskollärares levda erfarenheter av att arbeta språkstimulerande. LÄS MER