Sökning: "språklig input"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden språklig input.

  1. 1. Stimulerar läromedel i engelska för årskurs 5 till språkinlärning? : En komparativ studie av textböcker och övningsböcker för årskurs 5, utifrån Krashens Theory of Second Language Acquisition.

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rojhat Aslan; Jonatan Isacsson; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Engelskundervisning; Läromedel; Krashen; Optimal input; Language Acquisition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilket manöverutrymme läromedel i engelskundervisningen ger till språkförvärvande med fokus på Stephen Krashens hypotes om optimal språkstimulans. Tre forskningsfrågor undersöks:   1. Hur begripligt är språket i läromedel som används i engelskundervisning i svenska skolor idag? 2. LÄS MER

  2. 2. Leveraging GPT-3 as a question generator in Swedish for High School teachers

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Robin Goran; Daniel Abed Bariche; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to improve education by leveraging GPT-3 as a teacher tool. To achieve this, a prototype website was created that uses GPT-3 for generating questions based on teacher input. The tool is meant for High School teachers and produces questions in Swedish. LÄS MER

  3. 3. Läsa för att lära – Läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Sundqvist; Lina Wikman; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; vokabulär; andraspråk; input; output; interaktion; anpassningar; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att vidga kunskapen om hur mellanstadielärare bedriver och anpassar sin undervisning i läsförståelse av skönlitteratur. Syftet var dessutom att undersöka vilka resurser och vilket stöd som är gynnsamt för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Engelska eller svenska som undervisningsspråk? : En studie om lärares muntliga språkanvändning i ämnet engelska, åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Roberts; [2021]
    Nyckelord :Engelskundervisning; Förstaspråk; Målspråk; Språklig förebild; Undervisningsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra lärares användning av svenska och engelska i engelskundervisningens muntliga delar samt beskriva på vilket sätt språken används av lärare. Dessutom belyser studien vilka uppfattningar om val av språk som förs fram av lärare och hur väl deras uppfattningar överensstämmer med deras faktiska språkanvändning. LÄS MER

  5. 5. Lärares målspråksanvändning- Lärares val av språk i engelskundervisningen i årskurs 4 & 5

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Julia Nyback; Alicia Nyback; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; språklig input; språklig exponering; första- och andraspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Valet av språk i engelskundervisningen varierar mellan lärare. Vissa menar att målspråket bör användas i alla klassrumssituationer medan vissa lärare anser att både förstaspråket och målspråket behövs i undervisningen. LÄS MER