Sökning: "språklig medvetenhet och stöttning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden språklig medvetenhet och stöttning.

  1. 1. Skrivundervisning i grundskolans tidigare år F–3 : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Aiah Aleid; [2021]
    Nyckelord :Writing; writing lessons; teaching methods; linguistic awareness and scaffolding.; Skrivandet; skrivundervisning; undervisningsmetoder; språklig medvetenhet och stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av nationell och internationell tidigare forskning kartlägga lärares undervisning i skrivandet i grundskolans tidigare år F–3. Studien är en systematisk litteraturstudie och tar sin utgångspunkt i de centrala begreppen: skrivande, undervisningsmetoder, språklig medvetenhet och stöttning. LÄS MER

  2. 2. Mattespråka med stöd av "Singma" : Att undervisa språk- och kunskapsutvecklande i matematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Myhrman Lager; Jaana Vilén; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; språk- och kunskapsutvecklande undervisning; flerspråkiga elever; språklig stöttning; kontextrik undervisning; interaktion;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har fått en allt större andel elever som inte klarar kunskapskraven i matematik. Ett sätt att höja måluppfyllelsen i matematik kan vara att organisera undervisningen på ett språk- och kunskapsutvecklande sätt. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i SO- och NO-undervisning i grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Weinander; Caroline Alm; [2019]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; scaffolding; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt i SO- och NO-undervisning;

    Sammanfattning : I många av skolans ämnen ställs stora krav på elevernas språkliga förmågor gällande läsning, skrivande och begreppsförståelse. Elever i språklig sårbarhet kan möta stora utmaningar i SO- och NO-ämnena där explicit undervisning och scaffolding behövs för att stödja eleverna i ämnesspecifika läs- och skrivaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Extra anpassningar med fokus på språklig sårbarhet – en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Fabianowska Eriksdotter; [2019]
    Nyckelord :extra anpassningar; speciallärare specialpedagog; språklig sårbarhet; språkstörning; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka aktuell forskning om vilka anpassningar och metoder som används i undervisningen för elever språklig sårbarhet i andra länder, främst Europa. En systematisk litteraturstudie går ut på att sammanställa och analysera resultat av forskning publicerad i vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  5. 5. ”Jag kunde skriva allt, eller nej kanske inte riktigt allt” - En studie om elevers uppfattningar kring sitt skrivande i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Persson; [2015]
    Nyckelord :skriftspråkshändelser; samlärande; stöttning; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur skrivundervisning kan ske i förskoleklass och hur denna kan komma att påverka elevernas syn på sig själv som skrivande personer. Utifrån elevintervjuer och observationer i tre förskoleklasser besvarades de två frågeställningarna: Hur skiljer sig skrivundervisningen i förskoleklass åt beroende på de metoder som ligger till grund för elevers skrivutveckling? Vilka likheter och skillnader förekommer bland elevernas uppfattningar kring sitt skrivande?Studiens resultat visade att den skrivundervisning eleverna mötte i förskoleklassen skiljde sig markant åt beroende på metodval för skrivutveckling, vilket även kom att påverka elevernas inställning till sig själv som skrivande personer. LÄS MER