Sökning: "språklig nivå"
Visar resultat 21 - 25 av 83 uppsatser innehållade orden språklig nivå.
21. Processbarhet och språklig utveckling i nationella prov inom SFI : En studie av samband mellan språklig processbarhet, utveckling och betyg i NP på SFI
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : I den här studien undersöktes 15 elevtexter skrivna på det nationella provet inom Svenska för invandrare, kurs C. Elevtexterna studerades med hjälp av två metoder, Läsbarhetsindex och Processbarhetsteori, för att utröna om samband kunde påvisas mellan texternas språkliga egenskaper och betyg. LÄS MER
22. Processbarhetsteorin – och sen då? : En studie av bisatsutvecklingen hos flerspråkiga gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Uppsatsen behandlar bisatsutvecklingen hos gymnasieungdomar som läser svenska som andraspråk. Texter från det nationella provet i ämnets kurs 1 och 3 har undersökts utifrån bisatstyp, bisatsinledare och föregångsverb samt grammatiska och idiomatiska avvikelser och förtjänster i bisatserna. LÄS MER
23. Extra anpassning och särskilt stöd till elever med annat modersmål än svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till en likvärdig undervisning där skolan ska kompensera för de eventuella hinder som individen kan möta i skolans kontext. Forskningen visar tydligt hur viktigt det är att ta hänsyn till elevens språkliga nivå i skolan. LÄS MER
24. Sva-lärares bedömning av ”Språk och stil” : Sva-lärares språkliga bedömning av det nationella provets delprov A i kursen svenska som andraspråk 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Studieobjektet för denna studie är summativ bedömning av skrivprov på gymnasial nivå. Tidigare forskning har visat att skrivprov är svårbedömda och att bedömarvariation är mer regel än undantag. LÄS MER
25. Film i gymnasieskolans svenskämne. En jämförande studie för läsåren 18/19 och 19/20
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Då det i ämnesplanen till gymnasieskolans svenskämne tydligt uttrycks att film är ett innehåll som ska bearbetas på olika sätt, är syftet med föreliggande studie att bidra med kunskap om de filmer som gymnasieskolans svensklärare använder i sin undervisning. Materialet i studien utgörs av enkätsvar från 826 verksamma gymnasiesvensklärare som svarar på vilka filmer de använt i sin undervisning läsåren 18/19 och 19/20, samt en läromedelsanalys där förekomsten av film analyseras kvantitativt i de 35 läromedel som lärarna i högst utsträckning svarar att de använder i sin undervisning. LÄS MER