Sökning: "språklig påverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden språklig påverkan.
1. Utmaningar som möter andraspråkselever i matematisk problemlösning (kombinatorik)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Detta examensarbete djupdyker i de språkliga, kontextuella och kognitiva utmaningar som andraspråkare står inför vid matematisk problemlösning inom kombinatorik. Genom observationer av elevers arbete i smågrupper deltog informanterna aktivt i lösningen av övningsuppgifter. LÄS MER
2. Lässvårigheters påverkan vid arbete med matematiska textuppgifter : En studie baserad på lärares samtal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka lärares arbete med elever i svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter. LÄS MER
3. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
4. Transspråkande i svenskundervisningen : En litteraturstudie om transspråkande i svenskundervisningen i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser transspråkandets påverkan på elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling och hur transspråkande kan tillämpas i svenskundervisningen. Som framtida lärare i årskurs F-3 kommer vi med stor sannolikhet möta elevgrupper där en språklig mångfald finns. LÄS MER
5. Reflektioner över familjespråk : Livsberättelser med fokus på att inte behärska ett modersmål
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Young people without extensive knowledge of the family languages risk experiencing alienation and identity crises. This study focuses on two young people and their relationship to the family languages through life story interviews. The participants rate their own language skills low and share how it has affected their upbringing and identity. LÄS MER