Sökning: "språklig stöttning"

Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade orden språklig stöttning.

  1. 21. Transspråkande synsätt på gymnasiet : Flerspråkighet som resurs i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Mikko; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; translanguaging; flerspråkiga elever; det flerspråkiga klassrummet; identitet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; den proximala utvecklingszonen.;

    Sammanfattning : Tanken med transspråkande synsätt i undervisningen är att den flerspråkiga individen ska få möjlighet att använda hela sin språkliga repertoar för att stödja en positiv språk- och kunskapsutveckling. I dagens klassrum är det få elever som är, och upplever sig vara, helt enspråkiga. LÄS MER

  2. 22. Planerade stöttningsstrategier i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Afak Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; språknivåer; språkutveckling och planerad stöttning.;

    Sammanfattning : Modersmålsundervisningen i svenska skolor präglas av elever från olika årskurser och med vari-erande erfarenheter i modersmålet. Detta ställer krav på modersmålslärare att kunna hantera olika språknivåer som framträder i ett klassrum där elever med olika erfarenheter undervisas. LÄS MER

  3. 23. Naturvetenskaplig kompetens hos alla : En kvalitativ studie om språklig stöttning och studiehandledning i No-ämnena för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Liselotte Howard; [2022]
    Nyckelord :grundskola; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; andraspråk; flerspråkighet; ämnesundervisning; studiehandledning; språkutveckling; språklig stöttning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna rapport har som syfte att undersöka och problematisera språkutvecklande arbete och studiehandledning i de naturvetenskapliga ämnena. Detta görs genom att fråga rektorer och lärare hur de operationaliserar språklig stöttning och studiehandledning i NO i mellanstadiet. LÄS MER

  4. 24. ” Jag kan ofta hjälpa andra med att förklara på somaliska” : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers användning av språkliga resurser för meningsskapande inom idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Antonia Gröndahl; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; meningsskapande; samspel; idrott och hälsa och transspråkande;

    Sammanfattning : Den här studien hade som syfte att undersöka flerspråkiga elevers uppfattning om hur de använder sina språkliga resurser för meningsskapande i ämnet idrott och hälsa. Eftersom flerspråkiga elever har en bred språklig repertoar var det viktigt att undersöka hur eleverna beskriver att de använder sina språkliga resurser för meningsskapande. LÄS MER

  5. 25. Samarbete - en självklarhet? : En studie om samarbete mellan lärare, specialpedagog/speciallärare och logoped som främjar elever med språkstörning i deras språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Lundblad; Marina Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Language impairment; linguistic vulnerability; linguistic development; collaboration; cooperation; Språkstörning; språklig sårbarhet; språklig utveckling; samarbete;

    Sammanfattning : This qualitative study examines how teachers, speech therapists, remedial teachers and special pedagogs are collaborating to support language development for pupils with a language disorder. Research shows that teachers require guidance from other professions and a wish for a greater collaboration, to contribute to a way of working that benefits pupils with language disorder. LÄS MER