Sökning: "språklig träning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden språklig träning.

  1. 1. Läsutvecklande undervisning i F-3 : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Esra Ali; Joelle El-Merhi; [2024]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsmetoder; läsfrämjande; avkodning; språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : I skolans tidiga år är läsning ett av de mest centrala i undervisningen. Särskilt har läsundervisningen en betydande roll för elevers läsinlärning och läsutveckling. Syftet med kunskapsöversikten är att analysera samt sammanställa vad som kännetecknar forskning om läsutvecklande undervisning för elever i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. Tidiga insatser för elever på lågstadiet i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elisabeth Stenbaek; [2022]
    Nyckelord :Motivation; samverkan; specifika läs- och skrivsvårigheter; språklig sårbarhet; tidig stödinsats;

    Sammanfattning : SyfteBidra med kunskap om lärares och speciallärares beskrivningar och förståelse av tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter på lågstadiet samt deras beskrivning av samverkan kring insatserna. Frågeställningar Vad uppfattar lärarna och speciallärarna att tidiga insatser är för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver några lärare och speciallärare att de undervisar elever efter indikation på misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? Hur beskriver lärare och speciallärare att samarbetet ser ut kring tidiga insatser för elever i misstänkta specifika läs- och skrivsvårigheter? TeoriUppsatsen vilar på Lev S. LÄS MER

  3. 3. Evidensbaserad intervention vid nedsatt läsförmåga och läsförståelse vid afasi : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Emelie Carlstedt; Stina Emaus; [2021]
    Nyckelord :aphasia; alexia; therapy; reading; stroke; afasi; stroke; behandlingsmetod; läsförståelse; läsförmåga; språklig träning; logoped; evidens; alexi; förvärvad dyslexi.;

    Sammanfattning : The effect of aphasia varies across patients and consequently their rehabilitation needs may differ. Access to participation in today’s information society requires good reading skills and this should be considered in a patient's rehabilitation plan. LÄS MER

  4. 4. Textförståelse och narrativ förmåga : -en interventionsstudie med elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Rebecca Lundmark; Lena Hjerm; [2017]
    Nyckelord :interventionsstudie; textförståelse; narrativ förmåga; skolelever;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Bakgrund I ett utvecklingsprojekt i en glesbygdskommun i norra Sverige utarbetades under läsåret 2015–2016 en arbetsmodell för tidiga intensiva insatser för att främja textförståelse hos elever i språklig sårbarhet oavsett orsak. I tidigare studier har meta-kognitiva strategier och träning på ordförråd visat sig ha positiv effekt på textförståelse och man valde därför att inkludera följande element i interventionen; förutspå vad som kommer att hända, identifiera obekant och bearbeta deras betydelse, ställa frågor till texten, och sammanfatta berättelser med egna ord. LÄS MER

  5. 5. Två språk eller flera : Svenska som andraspråk i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miranda Karjagdiu; Milka Veleva; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; flerspråkighet; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan finns det flera barn som har svenska som andraspråk och invandringen i Sverige växer mer än någonsin. Nästan vart femte förskolebarn använder fler än ett språk dagligen. Den sociokulturella teorin ligger till grund i vår undersökning eftersom människan lär sig språk genom att samspela med andra. LÄS MER