Sökning: "språklig träning"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden språklig träning.

  1. 11. Fonologisk medvetenhet, vad är det? : En studie kring fonologisk medvetenhet hos elever i förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Güclü-Nordin; Fredrika Bremer-Bäckebo; [2014]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; läsförståelse; läsning; läsutveckling; språklig medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa förståelsen för utvecklingen av den fonologiska medvetenheten i förskoleklassen. Studien baseras på material från kartläggningar av elever, enkätsvar från vårdnadshavare och intervjuer med förskollärare. Det deltog 53 elever, deras vårdnadshavare och fyra förskollärare. LÄS MER

  2. 12. Före Bornholmsmodellen - en läsutvecklingsmodell för alla?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Carlsson; [2013]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; Före Bornholmsmodellen; syntetisk läsutvecklingsmodell; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : AbstractMalmö högskolaLärande och samhälleSkolutveckling och ledarskapSpeciallärarprogrammetMaria Carlsson (2013) Före Bornholmsmodellen – en läsutvecklingsmodell för alla? (Före Bornholmsmodellen – a reading development model for all?).ProblemområdeDen rådande normen har sedan länge varit att man inte ska lära barn att läsa och skriva så tidigt. LÄS MER

  3. 13. Kommunikativ intervention vid Alzheimers sjukdom : En metodöversikt ur logopedisk synvinkel

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Karin Cloud Mildton; [2012]
    Nyckelord :Dementia; Alzheimer´s disease; language; communication; speech therapy; intervention.; Demens; Alzheimers sjukdom; språk; kommunikation; logopedi; intervention.;

    Sammanfattning : Befolkningen i dagens samhälle blir allt äldre. Många individer drabbas av någon typ av demens, exempelvis Alzheimers sjukdom, då denna sjukdom är starkt knuten till hög ålder. En demenssjukdom för med sig många svårigheter, däribland drabbas minne, språk samt kommunikation. LÄS MER

  4. 14. Does training with the PhonicStick improve phonological awareness? : A meta study including one new pilot study

    Magister-uppsats, Institutionen för neurovetenskap; Logopedi

    Författare :Tom Ek; [2011]
    Nyckelord :phonological awareness; communicative device; PhonicStick; test material of phonological awareness; meta study; fonologisk medvetenhet; kommunikationshjälpmedel; PhonicStick; testmaterial av språklig medvetenhet; metastudie;

    Sammanfattning : The PhonicStick is a joystick which has been developed as a communicative device to be used by people with severe physical disabilities. During the developmental phase the possibility of using this device in order to train the phonological awareness of 6 – 8 year old children was examined. LÄS MER

  5. 15. Läsinlärning : Lärares metoder och medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Elisabeth Svensson; [2007]
    Nyckelord :språklig medvetenhet; läs- och skrivinlärning; läsinlärningsmetoder; läsintresse;

    Sammanfattning : Den språkliga medvetenheten börjar utvecklas så snart en människa har förmåga att ta intryck från omvärlden och utvecklas genom samtal,språklekar och sagor. Språklig medvetenhet är en förutsättning för att kunna lära sig läsa och skriva. Läsutvecklingen sker i flera steg och startar långt innan den verkliga läsningen. LÄS MER