Sökning: "språklig träning"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden språklig träning.
11. Fonologisk medvetenhet, vad är det? : En studie kring fonologisk medvetenhet hos elever i förskoleklass.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa förståelsen för utvecklingen av den fonologiska medvetenheten i förskoleklassen. Studien baseras på material från kartläggningar av elever, enkätsvar från vårdnadshavare och intervjuer med förskollärare. Det deltog 53 elever, deras vårdnadshavare och fyra förskollärare. LÄS MER
12. Före Bornholmsmodellen - en läsutvecklingsmodell för alla?
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractMalmö högskolaLärande och samhälleSkolutveckling och ledarskapSpeciallärarprogrammetMaria Carlsson (2013) Före Bornholmsmodellen – en läsutvecklingsmodell för alla? (Före Bornholmsmodellen – a reading development model for all?).ProblemområdeDen rådande normen har sedan länge varit att man inte ska lära barn att läsa och skriva så tidigt. LÄS MER
13. Kommunikativ intervention vid Alzheimers sjukdom : En metodöversikt ur logopedisk synvinkel
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Befolkningen i dagens samhälle blir allt äldre. Många individer drabbas av någon typ av demens, exempelvis Alzheimers sjukdom, då denna sjukdom är starkt knuten till hög ålder. En demenssjukdom för med sig många svårigheter, däribland drabbas minne, språk samt kommunikation. LÄS MER
14. Does training with the PhonicStick improve phonological awareness? : A meta study including one new pilot study
Magister-uppsats, Institutionen för neurovetenskap; LogopediSammanfattning : The PhonicStick is a joystick which has been developed as a communicative device to be used by people with severe physical disabilities. During the developmental phase the possibility of using this device in order to train the phonological awareness of 6 – 8 year old children was examined. LÄS MER
15. Läsinlärning : Lärares metoder och medvetenhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Den språkliga medvetenheten börjar utvecklas så snart en människa har förmåga att ta intryck från omvärlden och utvecklas genom samtal,språklekar och sagor. Språklig medvetenhet är en förutsättning för att kunna lära sig läsa och skriva. Läsutvecklingen sker i flera steg och startar långt innan den verkliga läsningen. LÄS MER