Sökning: "språklig träning"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden språklig träning.

  1. 6. Undervisning och språkstörning i praktiken : En kvalitativ studie om språklig sårbarhet i en komplex kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Charlotte Simonsson; [2015]
    Nyckelord :specialpedagogik; språkstörning; delaktighet; undervisning; elevhälsa; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare organiserar undervisning för elever med språkstörning, för att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens negativa konsekvenser. Skollagen utgår från FN:s bestämmelser om att säkerställa mänskliga rättigheter som jämlikhet och delaktighet. LÄS MER

  2. 7. The PhonicStick : Can intense training with the PhonicStick affecvt phonological ability in children with an atypical language development?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Lundberg; Nicole Sidendal; [2015]
    Nyckelord :The PhonicStick; Phonological ability; atypical language development; The PhonicStick; Fonologisk förmåga; atypisk språkutveckling;

    Sammanfattning : The present study investigates if intense training with the PhonicStick, a speech generating joystick developed originally as a communication device, has an effect on phonological ability in children with an atypical language development. Previous studies connected to the PhonicStick and phonological ability has not shown any improvement of phonological awareness due to training with the device. LÄS MER

  3. 8. Träning av lexikal förmåga hos ett svensk-arabisktalande förskolebarn : Utredning och intensiv intervention av det svenska ordförrådet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Hälsouniversitetet

    Författare :Hammadi Neffati; Emelie Höglund; [2014]
    Nyckelord :Vocabulary; multilingualism; single-subject design; Ordförråd; flerspråkighet; single-subject design;

    Sammanfattning : Sweden has a growing proportion of children living in a multilingual environment. It is thus highly important that caretakers as well as professionals who meet these children have knowledge of multilingualism and its impact on language development. LÄS MER

  4. 9. Evidensbaserad logopedisk intervention vid strokeorsakad afasi hos vuxna : En verksamhetsknuten litteraturstudie

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Frida Sonnentheil; Anna Österberg; [2014]
    Nyckelord :aphasia; stroke; speech and language pathology; aphasia intervention; aphasia treatment; evidence-based medicine; A-FROM; afasi; stroke; logopedi; afasiintervention; afasibehandling; evidensbaserad vård; A-FROM;

    Sammanfattning : Background: The speech- and language deficit aphasia affects 12 000 persons annually in Sweden. Aphasia is caused by injury in the brain and the most common etiology is stroke. According to the tool for describing and assessing aphasia, A-FROM (Kagan et al. LÄS MER

  5. 10. Läs- och skrivproblematik i skolan - upptäckt och tidiga insatser

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Norén; [2014]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; pedagogers erfarenhet; specialpedagogiskt stöd; språkutveckling; tidiga läs- och skrivinsatser; tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : ProblemområdeAtt kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att man som elev ska nå framgång i skolans alla ämnen. Det är också färdigheter som är nödvändiga för att delta i samhälles demokratiska processer. LÄS MER