Sökning: "språklig variation"

Visar resultat 21 - 25 av 84 uppsatser innehållade orden språklig variation.

  1. 21. Att främja språklig kompetens hos elever med språkstörning : En fenomenografiskt inspirerad intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Malin Vidlund; Yvonne Paldán; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka språkliga utmaningar som elever med språkstörning stöter på vid möte med skolans språkliga krav. Syftet har även varit att granska hur undervisningen kan formas för att möta elever med språkstörning och utveckla deras språkliga kompetens. LÄS MER

  2. 22. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Guzmán; [2022]
    Nyckelord :First language; Language development; Multilingualism; Pre-school; Pre-school teachers; Flerspråkighet; Förskollärare; Förskola; Förstaspråk; Språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain deeper knowledge on how Pre-school teachers work to stimulate language development with children who are multilingual.  This study was conducted through qualitative interviews with seven Pre-school teachers who all work with multilingual children. LÄS MER

  3. 23. Den spännande lärarrollen : En kvalitativ studie om rollen som svensklärare och dess spänningar i det språkvårdande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Oscar Hylén; Mikael Krekula; [2022]
    Nyckelord :språklig variation; språkriktighet; spänning; ideologi; språknorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka spänningar som finns inom lärarrollen i det språkvårdande arbetet, sett ur ett högstadieperspektiv där lärarnas aktörskap hamnar i fokus. Undersökningen har även behandlat hur lärarna hanterar sådana spänningar. LÄS MER

  4. 24. ”Ingen miljö är språkligt främjande, om det inte finns vuxna eller andra barn” : - En kvalitativ studie om förskollärares arbete för att stödja barn med språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amelia Fredlund; Kashma Izat; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; språklig sårbarhet; barn; kvalitativa intervjuer; video-observation; sociokulturell teori; samtalsanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares arbete för att stödja barn med språklig sårbarhet. Genom semi-strukturerade intervjuer med drag av tolkande hermeneutik har vi fått en inblick i hur åtta förskollärare på sju olika förskolor i Mellansverige upplever att de arbetar för att stödja barn med språklig sårbarhet. LÄS MER

  5. 25. Heja oss i förskolan. Vi kan och gör större skillnad än vi tror! : En kvalitativ studie om likvärdig språkutvecklande undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ellen Westerberg; Agneta Elfving; [2021]
    Nyckelord :Likvärdighet; Läroplansteori Undervisning; Medvetenhet; Förhållningssätt; Kompetens; Kartläggningsmaterialet Hitta språket; Språkutveckling; Progression.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är kravet på en god språklig förmåga stort. Samtidigt som svenska elevers språkliga förmågor sjunker enligt flera internationella tester. Regeringen har under de senaste åren satt in flera stödåtgärder för att stärka språkutveckling hos svenska barn. LÄS MER