Sökning: "språklig variation"
Visar resultat 21 - 25 av 84 uppsatser innehållade orden språklig variation.
21. Att främja språklig kompetens hos elever med språkstörning : En fenomenografiskt inspirerad intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka språkliga utmaningar som elever med språkstörning stöter på vid möte med skolans språkliga krav. Syftet har även varit att granska hur undervisningen kan formas för att möta elever med språkstörning och utveckla deras språkliga kompetens. LÄS MER
22. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to gain deeper knowledge on how Pre-school teachers work to stimulate language development with children who are multilingual. This study was conducted through qualitative interviews with seven Pre-school teachers who all work with multilingual children. LÄS MER
23. Den spännande lärarrollen : En kvalitativ studie om rollen som svensklärare och dess spänningar i det språkvårdande arbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka spänningar som finns inom lärarrollen i det språkvårdande arbetet, sett ur ett högstadieperspektiv där lärarnas aktörskap hamnar i fokus. Undersökningen har även behandlat hur lärarna hanterar sådana spänningar. LÄS MER
24. ”Ingen miljö är språkligt främjande, om det inte finns vuxna eller andra barn” : - En kvalitativ studie om förskollärares arbete för att stödja barn med språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares arbete för att stödja barn med språklig sårbarhet. Genom semi-strukturerade intervjuer med drag av tolkande hermeneutik har vi fått en inblick i hur åtta förskollärare på sju olika förskolor i Mellansverige upplever att de arbetar för att stödja barn med språklig sårbarhet. LÄS MER
25. Heja oss i förskolan. Vi kan och gör större skillnad än vi tror! : En kvalitativ studie om likvärdig språkutvecklande undervisning i förskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I dagens samhälle är kravet på en god språklig förmåga stort. Samtidigt som svenska elevers språkliga förmågor sjunker enligt flera internationella tester. Regeringen har under de senaste åren satt in flera stödåtgärder för att stärka språkutveckling hos svenska barn. LÄS MER