Sökning: "språklig verksamhet"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden språklig verksamhet.
1. Att förstå och att göra sig förstådd : Förskollärares arbete med barn i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur förskollärare beskriver arbetet med barn som har någon form av språklig sårbarhet inom förskolan. Studien har sin teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet samt en relationell inkluderingsansats. LÄS MER
2. Förskollärares uppfattning av interkulturalitet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning,arbetssätt och utvecklingsmöjligheter av interkulturalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Vi som gjort denna rapport kommer från olika härkomster och har båda mött och interagerat med mångfald under våra VFU-perioder. Vi vet att samhället idag präglas av kulturell och språklig mångfald på grund av den ökade migrationen. LÄS MER
3. TAKK för att främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Då vi av erfarenhet har sett att många förskolor använder sig av TAKK, men även att många inte gör det trots att behovet finns föll beslutet på att syftet med vår studie var att belysa hur pedagoger arbetar med TAKK för att främja barns språkutveckling. Vi valde även att intervjua logopeder och specialpedagoger för att få deras perspektiv. LÄS MER
4. Förskollärares upplevelser av samarbete mellan förskola och hem : När vårdnadshavare har annan språklig bakgrund än svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskollärares uppdrag ingår enligt styrdokumenten att samarbeta med vårdnadshavare för att ge barn i förskolan bästa möjliga förutsättningar till välbefinnande och utveckling. Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur samarbetet mellan förskola och vårdnadshavare ser ut i de fall där vårdnadshavare primärt talar annat språk än svenska. LÄS MER
5. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER