Sökning: "språkliga element"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden språkliga element.

  1. 1. “Det är väl ingen som bryr sig om jag opererar mina bröst?” : Hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Maja Berg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. En multimodal kritisk diskursanalys samt ett ramverk sammansatt av teoretiska förklaringar av makt, disciplinering, diskurs, performativitet, skönhetsideal och blickar har använts i syfte att studera hur dokumentärens språkliga och visuella element formar porträtteringen av skönhetsideal, kroppsligheter och makt. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tanja Bengtsson; Maria Ewald; [2023]
    Nyckelord :sångintervention; narrativ förmåga; Internal State Terms IST ; Multilingual Assessment Instrument for Narratives MAIN ; Lyssna; Förstå och Minnas LFM ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER

  3. 3. Det kryper i kroppen : Hur body horror och fysiska förnimmelser förmedlas i filmmanus

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lillieanne Johansson; [2023]
    Nyckelord :screenwriting; body horror; cognitive neuroscience;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har ett stort intresse för att forska om film utifrån ett kognitivt neurovetenskapligt perspektiv växt fram. Inte minst intresserar sig forskare för vilka neurologiska processer som styr människors reaktioner på skräckfilm, men trots det stora intresset saknas forskning om hur skräckfilmsmanus påverkar läsaren. LÄS MER

  4. 4. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  5. 5. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Carolina Heedman; [2022-06-23]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; BICS; CALP; produktivt ordförråd; akademiska markörer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER