Sökning: "språkliga faktorer"

Visar resultat 11 - 15 av 255 uppsatser innehållade orden språkliga faktorer.

  1. 11. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Seham Kouria; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Processbarhetsteori; interimspråket; andraspråksutveckling; målspråket; faktorer; arabiska och svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER

  2. 12. Mycket snack, lite verkstad? : En kvalitativ intervjustudie om fritidshemmets förutsättningar för språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Algotsson; Emelie Gustafsson; Lisa Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; fritidshem; fritidslärare; fritidspedagog; sociokulturell teori; proximal utvecklingszon; scaffolding; mediering;

    Sammanfattning : Språket beskrivs som en central förmåga för lärandet som sker i skolan och i fritidshemmet. Undervisningen i fritidshemmet utgår från styrdokument så som läroplanen och Skollagen, där det framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. LÄS MER

  3. 13. Fem Förskollärares uppfattningar om högläsning och dess funktion i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elvira Nolerud; Åsa Wedin; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; emergent literacy; förskollärares uppfattningar; högläsning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöktes hur förskollärare anser sig använda högläsning i verksamheten, samt att undersöka hur pedagogerna uppfattar att högläsningen bidrar till barnens språkliga utveckling. Fem förskollärare observerades och intervjuades med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER

  5. 15. Överbryggande broar : En scoping review om vad som främjar äldre migranters möjlighet till god vård och social inkludering inom vård och omsorg, trots språkliga och kulturella barriärer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :Elin Malmberg; Frida Berggren Evesson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Överbryggande broar En scoping review om vad som främjar äldre migranters möjlighet till god vård och social inkludering inom vård och omsorg, trots språkliga och kulturella barriärer. Handledare: Aimée Ekman Examinator: Tina Olsson Bakgrund. Äldre migranter är en snabbt växande målgrupp och behovet av äldreomsorg ökar. LÄS MER