Sökning: "språkliga fel"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden språkliga fel.

  1. 1. Morfologiskt processande i talad och skriven produktion : En explorativ studie om sambanden mellan morfologiska pauser, revideringar och fel i högstadieelevers muntliga och skriftliga produktioner

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Dalia Al-Hayali; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Morfologisk kunskap har visats gynna läsutvecklingen vilket lett till ökat forskningsintresse för hur morfologisk träning och medvetandegörande kan främja läsförmågan, framförallt bland elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur morfologisk kunskap ter sig i typisk språkproduktion och huruvida morfologiska skillnader finns beroende på om produktionen utgörs av tal eller skrift är däremot mindre beforskat. LÄS MER

  2. 2. Ovtta nubbingielat sámegielčálli teavsttaid guorahallan gielalaš hástalusaid oaidninguovllus

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Marie Wågström Sevä; [2022]
    Nyckelord :Árbegiella; eatnigiella; L1 vuosttasgiella; L2 nubbigiella; SLA nuppigiela oččodeapmi; davvisámegiella; ruoŧagiella; giellaoahppa; morfologiija; syntáksa; dáhpáhusdutkan; Arvsspråk; modersmål; förstaspråk; andraspråk; SLA andraspråksinlärning; nordsamiska; svenska; grammatik; morfologi; syntax; fallstudie;

    Sammanfattning : Mun lean dahkan dáhpáhusdutkamuša mas lean buohtastahttán ja gielalaččat guorahallan njeallje teavstta maid lea čállán okta árbegielatčálli. Teavsttaid čállis lea davvisámegiella nubbingiellan ja ruoŧagiella eatnigiellan. LÄS MER

  3. 3. Ovtta L2 sámegielčálli teavsttaid guorahallan gielalaš hástalusaid oaidninguovllus

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Marie Wågström Sevä; [2022]
    Nyckelord :Árbegiella; dáhpáhusdutkan; davvisámegiella; eatnigiella; giellaoahppa; grammatihkka; L1-giella; L2-giella; morfologiija; nubbigiella; nubbigiellaoččodeami; ruoŧagiella; SLA; syntáksa; vuosttašgiella; Arvsspråk; andraspråk; andraspråksinlärning; fallstudie; förstaspråk; grammatik; L1-språk; L2-språk; modersmål; morfologi; nordsamiska; SLA; språklära; svenska; syntax;

    Sammanfattning : Abstrakt Jag har gjort en fallstudie där jag har sammanställt och analyserat fyra olika texter som är skrivna av en nordsamisk arvspråksskribent som har nordsamiska som ett av sina andraspråk och svenska som modersmål. I studien har jag tittat på språkliga svårigheter i skrivandet, utmaningar kopplade till specifik texttyp och på vilket sätt de språkliga utmaningarna har hanterats av skribenten efter att läraren har lämnat kommentarer på texten. LÄS MER

  4. 4. Skatteflyktsdirektivets införlivande - En träffsäker adaption eller ett rättsosäkert steg i fel riktning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emanuel Franzén; [2022]
    Nyckelord :EU-rätt en. EU law ; skatterätt; skatteflyktslagen; skatteflyktsdirektivet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : When the European Union's (EU) directive against tax avoidance was incor-porated into Swedish law in 2016, legislators merely stated that no further changes needed to be made to the Swedish tax evasion law. Within juris-prudential doctrine, however, it has been questioned whether the Swedish law against tax evasion really complies with the Union's directive. LÄS MER

  5. 5. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER