Sökning: "språkliga koder"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden språkliga koder.

  1. 6. SPRÅKLIGA OCH KULTURELLA BARRIÄRER INOM VÅRDEN - En litteraturstudie om sjuksköterskans upplevelse

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amina Nettah; Iman Mohammed; [2020-06-17]
    Nyckelord :Språkbarriärer; kommunikation; sjuksköterskans perspektiv; sjuksköterskans erfarenheter och vård.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Migrationen har gjort att vården omfattas av patienter med differerande språkkunskaper. Sjuksköterskan ska enligt lagen erbjuda lika vård trots omständigheterna. LÄS MER

  2. 7. Hur talar vi om barnen? : En kvalitativ analys av myndigheters subjektifiering av våldsutsatta barn och deras föräldrar i en historisk kontext

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Berggren; Paulina Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Kvalitativ analys; Foucault; makt; barnmisshandel; subjekt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur våldsutsatta barn och deras föräldrar subjektifieras eller objektifieras i myndigheters policydokument och utredningar i en historisk kontext. Detta görs med en kvalitativ analysmetod med både induktiv och deduktiv ansats. LÄS MER

  3. 8. Varken hackat eller malet : En analys av ett läromedel för gymnasiekurserna Svenska 1 och Svenska som andraspråk 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefine Dahl; [2018]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Gymnasienivå; Svenska 1; Svenska som andraspråk 1;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ett läromedel som är anpassat för både ämnena Svenska och Svenska som andraspråk hanterar kunskapsmålen för momenten tala och skriva i kursplanerna för Svenska 1 och Svenska som andraspråk 1 i gymnasieskolan. Analysen av läromedlet har genomförts genom en jämförande närläsning av innehållet i läromedlet och innehållet i kursplanerna. LÄS MER

  4. 9. Språkstörning utifrån ett lärarperspektiv : Att vilja vara som andra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anita Lappi; Maria Johnsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares erfarenheter och kunskaper om att möta och undervisa elever med språkstörning i grundskolan. Frågeställningarna som behandlas i studien är vilka olika anpassningar och stödåtgärder används för att främja den språkliga utvecklingen hos elever enligt lärarna? Vilka erfarenheter och kunskaper inom området språkstörning kan urskiljas utifrån lärarnas egna utsagor? Hur uppfattar lärarna elever i språkliga och sociala sammanhang? Studien är en kvalitativ undersökning som inspirerats av fenomenografin och består av halvstrukturerade intervjuer med tolv lärare som undervisar i grundskolan. LÄS MER

  5. 10. "Vi leker att man bara får vara två" : En kvalitativ studie om barns exkluderingsprocesser i den fria leken

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniella Kallio; Linn Martín; [2018]
    Nyckelord :exkludering; exkluderingsprocess; fri lek; förskola; social utveckling;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats för barn att ta del av sociala sammanhang och lära sig fungera i en gemenskap där bland annat konflikter, regler och sociala koder existerar och där leken har en central och viktig del i barns sociala utveckling. Personal i förskolan ska ge barn stöd och stimulans i deras relationsskapande och bidra till att de får känna en samhörighet i gruppen. LÄS MER