Sökning: "språkliga lager"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden språkliga lager.
1. Using Bidirectional Encoder Representations from Transformers for Conversational Machine Comprehension
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) is a recently proposed language representation model, designed to pre-train deep bidirectional representations, with the goal of extracting context-sensitive features from an input text [1]. One of the challenging problems in the field of Natural Language Processing is Conversational Machine Comprehension (CMC). LÄS MER
2. Föreställningar om läsande och läsundervisning hos lärare i svenska som andraspråk : Fallet språkintroduktion
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med den här studien var att beskriva vilka förutsättningar att utveckla skriftspråkliga färdigheter (litteracitet) eleverna på Språkintroduktion skulle kunna få utgående från fem lärares föreställningar. Studien har sin utgångspunkt i sociokulturell teori där språket är centralt för tänkandet och lärandet och den undervisning som ska erbjudas ska vara utmanande med stöttning (Vygotskij, 1934/2001; Cummins, 2000). LÄS MER
3. Lärosätet, livskvaliteten och lukrativa lokaler – En studie av retoriska strategier i broschyrer från två svenska lärosäten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka de språkliga strategier lärosäten använder sig av för att locka studenter. Informationsbroschyrer från lärosäten runtom i Sverige är först och främst informativa. Forskning visar dock att konkurrens, vilket är en situation svenska lärosäten står inför, och reklam är nära sammankopplade. LÄS MER
4. Joker och forumspelspedagog : yrkestillvaro i variation
Magister-uppsats,Sammanfattning : By means of text creation I approach, reflect upon and try a number of aspects of my own professional existence as a joker in forum theatre and as a forum play pedagogue.This essay is structured like the days of a week and it specifically relates three problematic situations: first, a Monday containing a case of discrimination during the performance, then, a glimpse from a Wednesday when I failed to use the time with enough consideration of our common work and, finally, a Thursday when I was professionally questioned. LÄS MER