Sökning: "språkliga variationer i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språkliga variationer i förskolan.

  1. 1. Språkutveckling hos yngre barn i socioekonomiskt svaga områden : En studie om förskollärares förhållningssätt till barnens olika förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dalia Ramström Ficek; Märta Egerborn Planberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; socioekonomisk status; förutsättningar; språk; språkutveckling; ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till språkutveckling i socioekonomiskt svaga områden, där utbildnings- och inkomstnivån hos befolkningen är låg. Datan har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare i områden som uppfyller dessa kriterier. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på språklig sårbarhet i övergången mellan förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Asserborn; Marie Flemming; [2021]
    Nyckelord :förebyggande arbetssätt; lärmiljö; relationellt förhållningssätt; språklig sårbarhet; övergångar;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Asserborn, Jeanette & Flemming, Marie (2021). Perspektiv på språklig sårbarhet i övergången mellan förskola och skola. Specialpedagogprogrammet, Fakulteten för lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Spelar det någon roll? : En experimentell språkstudie om förskollärares instruktioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mariah Harnesk; Mikaela Ribbing; [2018]
    Nyckelord :Språkstudie; språkanvändning; lärarinstruktioner; förskola; substantiv; pronomen; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en experimentell pilotstudie med syftet att ta reda på hur förskollärares olika sätt att ge instruktioner gällande en pysseluppgift skulle kunna skapa variationer i förskolebarns språk. Förskolans läroplan beskriver språkligt arbete i förskolan som viktigt för att barn ska få ett nyanserat språk och ordförråd. LÄS MER

  4. 4. Förskolans möte med särbegåvade barn : En intervjustudie om erfarenheter och möten med särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anette Wetterlind; [2014]
    Nyckelord :Särbegåvning; förskola; högbegåvad; specialpedagogik; gifted child;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa några förskolechefers syn på förskolebarn med särskilda förutsättningar, särbegåvade barn, barn som tidigare än andra visar mycket goda förmågor inom olika områden som till exempel språkliga och logisk-matematiska. För att erhålla respondenternas erfarenheter av särbegåvning genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Pojkar är yviga medan flickorna har mer finess : En studie om språkstimulering ur ett genusperspektiv vid samlingar med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marie Magnusson; Johanna Niklasson; [2009]
    Nyckelord :Genus; pojkar; flickor; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med studien har varit att undersöka pedagogernas föreställningar om språk och språkstimulering samt studera hur de stimulerar barns språk under samlingstillfällen i förskolan. Studien tar sin utgångspunkt i ett genusperspektiv. LÄS MER