Sökning: "språkmedvetenhet och språkutveckling"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden språkmedvetenhet och språkutveckling.

  1. 1. Poesi i grundskolans tidigare år : En studie om lärares och elevers attityder till poesi och om hur poesi kan bidra till elevers språkmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marisa Örnbielke; Alexandra Tuominen; [2017]
    Nyckelord :poesi; undervisning; lyrik; rim och ramsor; ordförrådsutveckling; språkutveckling; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie kommer att behandla olika attityder till poesi samt hur poesiundervisning kan utveckla elevers språkmedvetenhet. I grundskolans undervisning tycks det vara så att poesi inte tillåts ta lika mycket plats som andra texttyper, något som troligen kommer sig av att lärare och elevers attityder till genren. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteraturens betydelse i förskolan : en kvalitativ studie kring pedagogers syn på böcker i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Hänström; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; högläsning; samtal; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ett antal pedagoger ser på barnlitteratur i förskolan och hur de arbetar med litteraturen för att nå ett lärande. Studien är av kvalitativ form och fokuserar på informaternas uppfattningar kring arbetet med barnlittertur. Tre förskollärare på tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Vi skapar barns ordförråd : En studie om barns språkmedvetenhet i förskolan i Sverige och Marocko

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Fatiha Bouhmadi; [2012]
    Nyckelord :Språkstimulering; språkmedvetenhet; språkutveckling och lek;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Rim och ramsor i förskolan - Rhyme and nursery rhyme in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lisa Hildingson; [2011]
    Nyckelord :rim; ramsa; språklekar; språkutveckling; språkmedvetenhet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några pedagogers syn på och hur de arbetar med rim och ramsor för barns språkutveckling. För detta syfte har följande frågeställningar formulerats:- Vilka metoder använder de intervjuade pedagogerna för att träna barns språk?- Vilka syften med och åsikter om rim och ramsor har de intervjuade pedagogerna?- Hur och när använder de intervjuade pedagogerna rim och ramsor i verksamheten?För att nå syftet med studien genomfördes en kvalitativ intervjustudie på två förskolor där tre pedagoger på respektive förskola intervjuades. LÄS MER

  5. 5. "Vi pratade om något som jag inte förstod så mycket"- Betydelsen av elvens ordkunskap för förståelse av ämnesundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Andersson; [2009]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språkmedvetenhet; förförståelse; ordinlärning;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att reflektera över en elevs övergång från förberedelseklass till en undervisningsmiljö vars pedagogiska utgångspunkt inte ligger på språkutveckling. Målet med undersökningen är att föra en diskussion om hur elevens förförståelse för ord och begrepp inom det svenska språket påverkar hennes kunskapsinhämtning inom de samhällsorienterade ämnena. LÄS MER