Sökning: "språkrepertoar"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet språkrepertoar.
1. ”Jag har det i arvet” : Tredjeklassares språkporträtt och språkrepertoar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie lyfter fram lågstadieelevers språkliga repertoar i en glesbygdskommun med enstark anknytning till den samiska kulturen. Studien utgår från en fenomenologisk teori, ochtvå datainsamlingsmetoder som har använts i studien är visuella språkliga porträtt ochsemistrukturerade gruppintervjuer. LÄS MER
2. It Feels Like Home : Linguistic repertoire and language identity among elder Tornedalians in Uppsala
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : Based on the accounts by four elder speakers of the Swedish minority language Meänkieli, given in October 2020, this study investigates the attitudes and sentiments among elder speakers of Meänkieli towards the languages they speak. The participants have migrated as young adults from the Torne Valley, where Meänkieli is traditionally spoken, to places in Sweden where their language use has been restricted by the lack of Meänkieli domains. LÄS MER
3. "Soy un vikingo español" : Narrativ identitet hos flerspråkiga gymnaiseungdomar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkig identitet ur ett narrativt perspektiv genom språkporträtt. Studien speglar några flerspråkiga ungdomar och deras familjers perspektiv på hur de ser på flerspråkig identitet. LÄS MER
4. Translanguaging som en resurs i NO-undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Det har blivit fler flerspråkiga elever i svenska skolor till följd av ökad invandring. Undervisningen i naturorienterande ämnen (NO) innebär att eleverna skall skapa mening kring begrepp som för dem är svåra att förstå. LÄS MER
5. "Man får två chanser att förstå” : en interventionsstudie om TAKK som kommunikationsstödjande verktyg
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, är ett kommunikationsstödjande verktyg som bygger på tecken från det svenska teckenspråket. Syftet med arbetet har varit att undersöka huruvida TAKK kan fungera som ett verktyg för att eleverna i en klass med språklig mångfald ska kunna använda sina språkrepertoarer för att förstå och göra sig förstådda i en svenskspråkig skolmiljö. LÄS MER