Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Då jag förstår : En fallstudie om flerspråkiga och nyanlända elevers meningsskapande i och erfarenheter av naturvetenskaplig undervisning på mellanstadiet

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Disa Karlsson Malik; [2017]
    Nyckelord :nature science; artefacts; multilingualism; translanguaging; meaning-making; naturvetenskapsundervisning; artefakter; flerspråkighet; transspråkande; meningsskapande;

    Sammanfattning : Dagens svenska samhälle innefattar ett stort kulturellt kapital och en omfattande språkflora. Den språkrikedom som finns i vår omgivning kan direkt avspeglas i klassrummet där nästintill alla landets klassrum är flerspråkiga. LÄS MER

  2. 2. Ett rikare språk med bildmunta : Vad är ett rikt språk och kan bildskapande stimulera till ett rikare språk

    Kandidat-uppsats, Svenska språket

    Författare :Lisbeth Berwald; [2009]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språkutvecklande arbetssätt; SFI; språkrikedom; motivation; bild;

    Sammanfattning : A richer language when painting before speaking? – What is a rich language and can painting stimulate towards a richer language?In this work I seek to answer two questions. What may a “richer” language mean and does it become richer when the informants, as a preparation, paint what they are going to talk about in front of the class, than when they do not paint? This I try to do by studying earlyer research about how to measure the richness in languages and by analysing video recordings of speeches when the students in an sfi-class (Swedish for foreigners) painted or did not paint before the speech, and by analysing the richness in their language. LÄS MER