Sökning: "språksociologi svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden språksociologi svenska.

  1. 1. Håller grannspråken ihop svensklärarna? : Undervisning i övriga nordiska språk på lärarutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Wilhelm Petersson; [2020]
    Nyckelord :grannspråk; grannspråksundervisning; nordiska språk; lärarutbildning; lärarstudenter; svenskämnet; grannspråksdidaktik; nordisk språkgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisningen i och om övriga nordiska språk är organiserad på ämneslärarutbildningen i svenska. Ett delsyfte är att undersöka universitetslärares erfarenhet av att ge sådan nordisk undervisning. Materialet för studien är kursplaner från samtliga 28 ämneslärarutbildningar i svenska. LÄS MER

  2. 2. Trollkarlarna från Oz. Källtexttrogenhet och läsbarhet i fyra svenska versioner av en barnboksklassiker

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Maria Warnefors; [2019]
    Nyckelord :Trollkarlen från Oz; översättning av barnlitteratur; nyöversättning; källtexttrogenhet; kulturanpassning; modernisering; läsbarhet; litterära översättningar; språksociologi; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras en undersökning av tre översättningar och en moderniserad bearbetning av den amerikanska barnboksklassikern Trollkarlen från Oz av L. Frank Baum. Syftet har varit att studera hur de fyra måltextversionerna skiljer sig åt i fråga om läsbarhet och källtexttrogenhet. LÄS MER

  3. 3. Svenska lärosätens språkpolitik : En jämförande studie av språkpolicyer vid några universitet i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Mimmi Synnergren; [2019]
    Nyckelord :språkpolicy; språkpolitik; språksociologi; svenska universitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. ”Den kan ju va fruktansvärt långtråkig, o dötrist o tråkig o alldeles... alldeles underbar!” : en studie om språkhistoriemomentet i svenskundervisningen utifrån tre läroböcker för gymnasieskolan.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Maria Larsson; [2019]
    Nyckelord :skolämnet svenska; språkhistoria; språksociologi; läroböcker; textanalys; svenska språket; svenskundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Hur presenteras momentet språkhistoria i läroböcker för elever i gymnasieskolan? Vilka likheter och skillnader finns i läroböckernas avsnitt om momentet? Görs det kopplingar till andra ämnen? Denna studie undersöker tre vanliga läroböcker som används i gymnasieskolan, för att få svar på ovanstående frågor. Undersökningen gjordes med hjälp av fyra olika metoder för textanalys, där fokus för analysen låg främst på innehåll, grafik och läsartilltal. LÄS MER

  5. 5. Läromedels definition av språklig variation i svenska 1 : – en tematisk analys av språklig variation i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joel Johansson; [2018]
    Nyckelord :Språklig variation; läromedel; dialekt; språksociologi;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar tre läromedels definition av läroplanens begrepp språklig variation utifrån en tematisk analys. Syftet med uppsatsen är undersöka hur läromedlen tematiserar språklig variation och vilka skillnader och likheter det finns mellan dem. LÄS MER