Sökning: "språkstödjande"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet språkstödjande.

  1. 1. Språkutveckling i förskolans tambur - En kvalitativ studie om möjligheter till språklärande i tamburen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Felicia Reinhardt; Helen Lindersson; Elin Gustavsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Språkutveckling; Kommunikation; Förskolans tambur och Lärmiljö;

    Sammanfattning : Barn tillbringar mycket tid i förskolan och i dagens samhälle går de flesta barn i förskolan och börjar redan i tidig ålder. Utbildning skall ske under hela dagen och inte bara under planerade aktiviteter. Språket utgör ett centralt verktyg för barns lärande och kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Språkstödjande arbetssätt i klassrummet : En kvalitativ intervjustudie av lärare på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Eleonore Ejdesjö; Mazur Katarzyna; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning; språklig sårbarhet; fysisk lärmiljö; lärtillfällen; interaktion; speciallärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to identify the language-supporting methods and tools employed by primary and middle school teachers to facilitate the language and knowledge development of their students. The research utilized a qualitative design, with semi-structured interviews conducted within four focus groups composed of two participants each. LÄS MER

  3. 3. Bildstöd i svenskundervisningen – enbart inkluderande eller även språkutvecklande? Lågstadielärares syfte med sin användning av bildstöd i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Marknell; Hanna Molin; [2023]
    Nyckelord :Universell Design för Lärande; UDL; kvalitativ studie; språkstödjande lärmiljö̈; språkutvecklande lärmiljö̈.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilket eller vilka syften lågstadielärare beskriver att de använder bildstöd i svenskundervisningen samt om de använder det som en inkluderande respektive språkutvecklande resurs. Litteratur och forskning framställer bildstöd som ett verktyg för att tydliggöra språk genom att erbjuda en visuell förståelse. LÄS MER

  4. 4. Språkstödjande aspekter i matematikundervisningen : lärares beskrivningar och lärarhandledningars potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Marklund; Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledningars potential; matematikundervisning; språkstödjande aspekter;

    Sammanfattning : Utgångspunkterna till denna studie är alla individers rätt till utbildning och det faktum att många elever, exempelvis de i språklig sårbarhet, möter hinder i sin matematikutveckling. Detta ledde till studiens syfte att undersöka hur åtta lärare beskriver att de arbetar med språkstödjande aspekter i undervisning om positionssystemet för att göra den tillgänglig för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan : förskollärares syn kring arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Maurits; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning  Sverige är i dag ett mångkulturellt land och med många barn som talar flera olika språk. Förskolan ses som en arena för flerspråkiga och mångkulturella möten. Forskning visar att pedagoger upplever utmaningar kring arbetet med flerspråkighet men även möjligheter med att arbeta med flerspråkighet i förskolan. LÄS MER