Sökning: "språkstörning förskolebarn"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden språkstörning förskolebarn.

  1. 1. Att förstå en språkstörning : En studie om dess uttryck hos förskolebarn ur ett vuxenperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kajsa Hansson; Maja Nilsson; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskollärare; logoped; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur språkstörningar hos förskolebarn, utan samexisterande diagnoser, kan uppmärksammas och förstås. Forskningsfrågorna behandlar hur logopeder respektive förskollärare beskriver en språkstörning hos barn, samt vilka kännetecken de betonar och när de anser att insatser behövs. LÄS MER

  2. 2. Det talas om bilder : Användning av passiva verbformer hos förskolebarn och vuxna vid berättande på svenska till bildmaterialet Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN).

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Johanna Wärn-Ekarna; [2019]
    Nyckelord :Swedish; children; passive constructions; monolingual; multilingual; Turkish; MAIN; speech-language pathology;

    Sammanfattning : The use of passive constructions by Swedish children has never been systematically investigated before. The main purpose of this study is to investigate Swedish-speaking children’s use of passive forms in narratives elicited using the Multilingual AssessmentInstrument for Narratives (MAIN). LÄS MER

  3. 3. Intensiv behandling för två förskolebarn med fonologiska svårigheter

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Johanna Grudeborn; Hanna Rigvald; [2018]
    Nyckelord :phonological disorder; phonological treatment; treatment intensity; generalization; PCC; PWC; fonologisk språkstörning; fonologisk behandling; behandlingsintensitet; generalisering; PWC; PCC;

    Sammanfattning : Children with phonological disorder are at risk of developing reading and writing impairments. Phonological difficulties may also influence a child’s social interaction and it is for this reason that effective treatment of phonological disorder is important. One factor that may influence treatment efficacy, is treatment intensity. LÄS MER

  4. 4. ”Logopeden i förskolan” – Mot en närmre samverkan med förskolepersonal och ett bättre omhändertagande av en- och flerspråkiga förskolebarn En kvalitativ och kvantitativ studie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Johanna Mårtensson; [2017]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Logopeder och förskolepersonals upplevelser av det Malmöbaserade projektet “Logopeden i förskolan” undersöktes med särskilt fokus på samverkan mellan yrkesgrupperna samt omhändertagande av flerspråkiga förskolebarn med misstänkt språkstörning. Metod Fyra logopeder intervjuades och tjugo specialpedagoger, förskolepedagoger och barnskötare deltog i en enkätundersökning. LÄS MER

  5. 5. En tvärsnittsstudie om förskolebarns förmåga till inferens utifrån inferensdeltestet i The New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS)

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Marianne Lindros Holmgren; Elina Nielsen; [2016]
    Nyckelord :Inferensförmåga; Inferensutveckling; Språkförståelse; Språkstörning; Typer av inferens; Inferens utifrån bild.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studien undersökte förskolebarns prestation på inferensdeltestet i The New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS). Sambandet mellan inferensförmåga och språkförståelse studerades, inferensuppgifterna analyserades utifrån svårighetsgrad och icke-poänggivande svar kategoriserades. LÄS MER