Sökning: "språkstörning lärmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden språkstörning lärmiljö.

  1. 1. Skolledares och speciallärares perspektiv på specialpedagogiskt arbete för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Majava; Erika Mårsén; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; skolledare; speciallärare; språkstörning; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa specialpedagogiskt arbete för att främja delaktighet, lärande ochutveckling för elever med diagnosen språkstörning. Studien har en kvalitativ forskningsansats ochbaseras på semistrukturerade intervjuer med skolledare och speciallärare från F-9. LÄS MER

  2. 2. Lärares kunskap om språkstörning och deras förutsättning att göra anpassningar för inkludering av elever med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Segerqvist; Susanne Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Språkstörning; Reguljär klass; TEACCH; Inkludering; Lärmiljö; Anpassningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :annika Wiberg Storkamp; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; ordinlärning; språklig tillgänglighet; språklig sårbarhet; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning : Vad är det?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Guita Salame; [2022]
    Nyckelord :språkstörning; språksvårighet; pedagoger; tillvägagångssätt; pedagogiska miljön;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet språkstörning och förskolepersonals kunskaper inom ämnet. Det som studeras är hur förskollärarna uppmärksammar barn som har en språkstörning. LÄS MER

  5. 5. När svårigheter omvandlas till nya möjligheter : En studie om anpassning av lärmiljön för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alia Aidan Charif; [2022]
    Nyckelord :Anpassad lärmiljö; flerspråkighet; sociokulturell teori; speciallärare; språkstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningAidan, Alia (2022). När svårigheter omvandlas till nya möjligheter, en studie om anpassning av lärmiljö för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6.(When difficulties are transformed into new opportunities, a study on adaptation of learning environment for multilingual students with language in grades 4 - 6). LÄS MER